DUSKO GOYKOVICH'S SONGBOOK: Kompozitorski opus slavnog džez trubača kao deo svetske kulturne baštine
Duško Gojković, Foto: Promo, Jan Scheffner

prikaz knjige

Dodatni "šmek" ovom izdanju daje činjenica da su note i doslovce pisane - Duškovim rukopisom!

Prošle godine je Duško Gojković, živa legenda srpskog i evropskog džeza, proslavio 87. rođendan. Jesenas je nastupio u Beogradu sa Big Bendom RTS-a, a nešto ranije objavio je koncertni album "Re:Bop" za minhenski Enja Records. Svaki dan vežba, održava sviračku kondiciju. Baš kako i dolikuje nekome ko je čitav život posvetio muzici, za njega nema penzije u klasičnom smislu.

No ipak, njegovo obiman i izuzetno značajan opus, nakon nekoliko decenija vrhunske karijere, daje i povoda za brojne rekapitulacije stvaralaštva i osvrte na ono što kolokvijalno nazivamo "životno delo", a što će u budućim decenijama biti kulturna baština ovog podneblja, od neprocenjivog značaja. U tom smislu treba sagledati i novu knjigu koja na prvi pogled "gađa" veoma usku ciljnu grupu (studente džez akademija), ali će u konačnom ishodu imati znatno veći domet.

"Dusko Goykovich's Songbook" (izdavač: Udruženje "Duško Gojković džez inicijativa") je knjiga koja sadrži celokupan kompozitorski opus Duška Gojkovića, zbirku nota za njegove kompozicije podeljene u šest celina: balade, bi bop, bluz, medijum tempo, latin džez i balkan džez. Dodatni "šmek" ovom izdanju daje činjenica da su note i doslovce pisane - Duškovim rukopisom! Tu je i predgovor Stjepka Guta, još jednog legendarnog domaćeg džez trubača, zanimljive fotografije iz lične arhive, te uopšte uzev bogata oprema izdanja. Ukratko, radi se o kapitalnom delu, čiji je primerke izdavač već prosledio džez odsecima Muzičke škole Stanković, FMU, i Muzičkoj školi u Vršcu, dok je trećina ukupnog tiraža namenjena džez odsecima širom sveta.

Ako sagledamo širu sliku, uz očiglednu obrazovnu vrednost, dodatni značaj ove knjige je dvojak. Prva se odnosi na domaće podneblje i džez scenu, koja je poslednjih desetak godina u značajnom usponu u svakom pogledu. Pored "bočnih" upliva u džez autora koji ne dolaze iz tog obrazovnog miljea, ali poseduju značajan kreativni potencijal (Eyot, Fish in Oil, Majamisty Trio...), konačno u Srbiji imamo džez odsek FMU, pa se više ne mora pod obavezno ići u Grac, Berkli, ili drugde širom sveta, na stručno usavršavanje.

Došlo je i do (barem delimične) decentralizacije, te srednjoškolske džez odseke imamo sada i u Vršcu i Subotici, što će na dugoročnom planu mnogo značiti za džez scenu u Srbiji. U tom i takvom okruženju, polaznicima ovih škola će "Dusko Goykovich's Songbook" biti delo iz koga će moći da čitaju i uče kompozicije koje su obeležile dobrih 60 godina u domaćem i evropskom džezu, ali i podstrek i živi dokaz da se i sa ovih podneblja može napraviti svetska karijera.

Druga vrednost se odnosi na ono što je "spolja", to jest strane muzičare i čitaoce, te onome što zovemo "slanjem lepe slike u svet". Podsetimo se istorijskog trenutka u kome su nastajala neka od najznačajnijih Duškovih dela. Njegov album "Swinging Macedonia", objavljen daleke 1966. godine, bio je daleko ispred svog vremena u fuziji džeza i etno muzičkog nasleđa, te je anticipirao "world music" trend koji će doživeti vrtoglavi uspon devedesetih godina prošlog veka. Na tom polju je Duško bio istinski pionir i kao takav je značajan reprezent ovdašnje kulture, koji je uspeo da ovu muziku predstavi u jednom nekada ekskluzivno američkom, a potom i globalnom muzičkom žanru koji je stigao u svaki kutak sveta. Uostalom, dobro je poznato da je Duško Gojković stekao neverovatnu popularnost u Japanu, zemlji koja je ne samo fizički, već i kulturološki i tehnološki jako daleko od Srbije (pa i čitavog Evropskog kontinenta).

Naravno, Gojkovićev domet i značaj se ne iscrpljuje u etno-džezu; radi se o muzičaru koji je briljirao i u big bendovskim postavkama, koji je tokom karijere stigao da svira i sa Majlsom Dejvisom (!), te predvodio niz malih postava, žanrovski orijentisanih od klasičnog bapa do koketiranja sa muzikom različitih kultura i kontinenata. Vrstan instrumentalista, neprevaziđen balader, Gojković je "evergrin" džez muzičar za sva vremena. Ova knjiga vrlo grafički (doslovno!) svedoči o veličini njegovog dela, te će imati (zasluženu) priliku da se upiše u istoriju značajnih dela udžbeničke i kulturne građe naše zemlje.

BONUS VIDEO: NAŠ POSAO JE DA DECU UČIMO DA VOLE BALET: Kineski baletski pedagog Geng Weijie o igri, Srbiji, Aji Jung...

(Nikola Marković / Espreso.co.rs)