Duško Gojković, Foto: Promo, Jan Scheffner

prikaz knjige

Dodatni "šmek" ovom izdanju daje činjenica da su note i doslovce pisane - Duškovim rukopisom!

Objavljeno: 07.02.2019. 12:04h
Novinar rubrike Kultura
  • 374

Prošle godine je Duško Gojković, živa legenda srpskog i evropskog džeza, proslavio 87. rođendan. Jesenas je nastupio u Beogradu sa Big Bendom RTS-a, a nešto ranije objavio je koncertni album "Re:Bop" za minhenski Enja Records. Svaki dan vežba, održava sviračku kondiciju. Baš kako i dolikuje nekome ko je čitav život posvetio muzici, za njega nema penzije u klasičnom smislu.

No ipak, njegovo obiman i izuzetno značajan opus, nakon nekoliko decenija vrhunske karijere, daje i povoda za brojne rekapitulacije stvaralaštva i osvrte na ono što kolokvijalno nazivamo "životno delo", a što će u budućim decenijama biti kulturna baština ovog podneblja, od neprocenjivog značaja. U tom smislu treba sagledati i novu knjigu koja na prvi pogled "gađa" veoma usku ciljnu grupu (studente džez akademija), ali će u konačnom ishodu imati znatno veći domet.

"Dusko Goykovich's Songbook" (izdavač: Udruženje "Duško Gojković džez inicijativa") je knjiga koja sadrži celokupan kompozitorski opus Duška Gojkovića, zbirku nota za njegove kompozicije podeljene u šest celina:  balade, bi bop, bluz, medijum tempo, latin džez i balkan džez. Dodatni "šmek" ovom izdanju daje činjenica da su note i doslovce pisane - Duškovim rukopisom! Tu je i predgovor Stjepka Guta, još jednog legendarnog domaćeg džez trubača, zanimljive fotografije iz lične arhive, te uopšte uzev bogata oprema izdanja.  Ukratko, radi se o kapitalnom delu, čiji je primerke izdavač već prosledio džez odsecima Muzičke škole Stanković, FMU, i Muzičkoj školi u Vršcu, dok je trećina ukupnog tiraža namenjena džez odsecima širom sveta.

Ako sagledamo širu sliku, uz očiglednu obrazovnu vrednost, dodatni značaj ove knjige je dvojak. Prva se odnosi na domaće podneblje i džez scenu, koja je poslednjih desetak godina u značajnom usponu u svakom pogledu. Pored "bočnih" upliva u džez autora koji ne dolaze iz tog obrazovnog miljea, ali poseduju značajan kreativni potencijal (Eyot, Fish in Oil, Majamisty Trio...), konačno u Srbiji imamo džez odsek FMU, pa se više ne mora pod obavezno ići u Grac, Berkli, ili drugde širom sveta, na stručno usavršavanje.

Došlo je i do (barem delimične) decentralizacije, te srednjoškolske džez odseke imamo sada i u Vršcu i Subotici, što će na dugoročnom planu mnogo značiti za džez scenu u Srbiji. U tom i takvom okruženju, polaznicima ovih škola će "Dusko Goykovich's Songbook" biti delo iz koga će moći da čitaju i uče kompozicije koje su obeležile dobrih 60 godina u domaćem i evropskom džezu, ali i podstrek i živi dokaz da se i sa ovih podneblja može napraviti svetska karijera.

Druga vrednost se odnosi na ono što je "spolja", to jest strane muzičare i čitaoce, te onome što zovemo "slanjem lepe slike u svet". Podsetimo se istorijskog trenutka u kome su nastajala neka od najznačajnijih Duškovih dela. Njegov album "Swinging Macedonia", objavljen daleke 1966. godine, bio je daleko ispred svog vremena u fuziji džeza i etno muzičkog nasleđa, te je anticipirao "world music" trend koji će doživeti vrtoglavi uspon devedesetih godina prošlog veka. Na tom polju je Duško bio istinski pionir i kao takav je značajan reprezent ovdašnje kulture, koji je uspeo da ovu muziku predstavi u jednom nekada ekskluzivno američkom, a potom i globalnom muzičkom žanru koji je stigao u svaki kutak sveta. Uostalom, dobro je poznato da je Duško Gojković stekao neverovatnu popularnost u Japanu, zemlji koja je ne samo fizički, već i kulturološki i tehnološki jako daleko od Srbije (pa i čitavog Evropskog kontinenta).

Naravno, Gojkovićev domet i značaj se ne iscrpljuje u etno-džezu; radi se o muzičaru koji je briljirao i u big bendovskim postavkama, koji je tokom karijere stigao da svira i sa Majlsom Dejvisom (!), te predvodio niz malih postava, žanrovski orijentisanih od klasičnog bapa do koketiranja sa muzikom različitih kultura i kontinenata. Vrstan instrumentalista, neprevaziđen balader, Gojković je "evergrin" džez muzičar za sva vremena. Ova knjiga vrlo grafički (doslovno!) svedoči o veličini njegovog dela, te će imati (zasluženu) priliku da se upiše u istoriju značajnih dela udžbeničke i kulturne građe naše zemlje.

BONUS VIDEO: NAŠ POSAO JE DA DECU UČIMO DA VOLE BALET: Kineski baletski pedagog Geng Weijie o igri, Srbiji, Aji Jung...

(Nikola Marković / Espreso.rs)

Inicijalizacija u toku...

Facebook Registracija

Popunite ostala polja kako bi zavrsili registraciju

Prijavi se

ili

Registracija

Promeni lozinku

Upišite email i mi ćemo vam poslati poruku sa linkom za promenu lozinke.

Unesite novo korisničko ime i lozinku

Aktivacioni mail

Upišite email adresu na koju želite da vam se pošalje aktivacioni email.

Promena lozinke

Uspešno ste promenili lozinku.

Promena lozinke

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za promenu lozinke. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka na nalazu u inboxu proverite nepoželjne poruke (spam).

Aktivacija profila

Poslali smo poruku na Vašu email adresu sa linkom za aktivaciju Vašeg profila. Proverite Vaš inboks i kliknite na link u mailu. Ako se poruka ne nalazu u inboksu, proverite "nepoželjne poruke" (spam).

Aktivacija profila

Vaš profil je uspesno aktiviran. Hvala što ste se registrovali.

Espreso.rs