SERIJA USPEH: Balkanska priča na američki način
Četiri sudbinski spojena lika, Foto: Espreso.co.rs / promo

osvrt

HBO je po prvi put producirao seriju s ovih prostora, u režiji bosanskog oskarovca Danisa Tanovića, po scenariju Makedonca Marjana Alčevskog, smeštenu u Zagreb, s našim Uliksom Fehmijuom kao jednim od glavnih glumaca

Objavljeno: 15:13h

Za nekoliko dana, biće tačno dve decenije kako je započelo emitovanje serije "Porodica Soprano", koje se - s ove vremenske distance - smatra za početak zlatnog doba televizijskog serijskog programa. Mnogo toga je već napisano i rečeno o načinu na koji je format serije preuzeo primat od filma na polju kreativnog, smelog i uzbudljivog dramskog programa, no čini se da je kao da je balkanskim zemljama trebalo previše vremena da uhvate ovaj talas. Situacija se polako menja i na ovom polju, te se i na ovim prostorima pomaljaju serije koje produkcijski i autorski hvataju korak za stranim reperima i uzorima.

Među njima se, u svakom pogledu, izdvojila hrvatska serija Novine u režiji već dokazanog filmskog autora Dalibora Matanića, koja je uspela da se probije i u Netflix distribuciju. Činjenica da se ovaj izuzetan rad ipak nije našao među najboljih 10 ili 20 prošlogodišnjih serija u izborima angloameričke mejnstrim kritike, ukazuje ne samo na očekivani anglocentrizam već i na preveliku konkurenciju kojoj su izloženi i najstrastveniji gledaoci ovakvih programa. U hiperprodukciji serija izazov je već i odabir onih kojima ćete pružiti šansu, a kamoli odgledati do kraja.

Scena iz prve epizode
Scena iz prve epizode foto: Promo

S druge strane, prosečan gledalac "s ovih prostora" će oberučke prihvatiti kvalitetan serijski program na svoj jeziku i radije mu pružiti šansu nego dramskog seriji iz, recimo, Estonije ili Argentine. Ali isto tako, neće pristati na puki kompromis jer se radi o "našima". Izbor je veliki i zašto bi se gubilo vreme na arhaične TV serije po standardima 20. veka, ako mnogo boljih ima na netu, na dva klika mišem? To su konačno shvatile i domaće produkcijske kuće, dok su sa druge strane globalni TV i striming servisi otvorili svoja vrata i za ne-američke autore, u stalnoj borbi za sve zahtevniju publiku koja se nagledala svačega.

U takvim okolnostima, HBO je po prvi put producirao seriju s ovih prostora, u režiji bosanskog oskarovca Danisa Tanovića, po scenariju Makedonca Marjana Alčevskog, smeštenu u Zagreb, s našim Uliksom Fehmijuom kao jednim od glavnih glumaca. Kako je stajalo u promo materijalima, "radnja prati isprepletene priče četiri stranca, koji se na svoj način bore sa svakodnevnicom života u gradu, a koje zauvek povezuje jedan nasilan događaj".

Scena iz serije
Scena iz serije foto: Promo

Uliks Fehmiu glumi uspešnog arhitektu koji učestvuje u "kontraverznom građevinskom projektu" na zagrebačkoj obali reke (na šta li vas ovo podseća?), te se jednog jutra budi ophrvan grižom savesti i željom da izađe iz svega. Tara Taler glumi vulgarnu i buntovnu tinejdžerku Blanku koja se bori da izađe iz mreže destruktivnih porodičnih i ljubavnih odnosa. Toni Gojanović je "gubitnik tranzicije", otac i suprug koji se bori da sačuva stan, nađe posao, obezbedi golu egzistenciju za sebe i porodicu, dok Marija Škaričić tumači uspešnu poslovnu ženu s ne toliko idiličnim bračnim životom.

Alčevski i Tanović na ekran donose priču s višestrukom ambicijom - da funkcioniše kao drama o ljudima koji "uspostavljaju kontrolu nad svojim životima", punokrvni akcioni triler s američkim šmekom, ali i kao "artistički film iz šest delova", pre svega na polju fotografije i nekih rediteljskih rešenja. Uzevši u obzir širinu i ambicioznost stilskog zahvata, i rezultati se mogu sagledati kroz nekoliko različitih tačaka gledišta.

Najbolji deo serije je upravo Tanovićeva vešta i veoma "filmična" režija, u svojoj studioznosti i temeljitosti, s karakterističnim dugim kadrovima i melanholičnom muzikom koji podcrtavaju hladnoću grada te "usud" glavnih junaka. Premda nije preterana novost da se televizijske i striming produkcije okreću renomiranim rediteljima i filmskom pristupu, Tanović na lep način spaja artističku statičnost i žanrovsku potkovanost u akcionim scenama. Za ljubitelje trilera i akcije, neće izostati ni niz zapleta i podzapleta, radnje koja se grana na nekoliko različitih strana i sustiče u samom finalu, u napetom akcionom raspletu.

S druge strane, stiče se utisak da je serija pisana i realizovana najpre za inostrano tržište, a tek potom za domaću (srpsku, hrvatsku, bosansku...) publiku. Visokoparne ali i odveć opšte replike o životu, ljubavi, iskupljenju, i ostalim velikim temama, kao da su izašle iz pera nekog rutiniranog holivudskog scenariste, te zvuče pomalo neprirodno kada ih izgovaraju ovdašnji glumci. Na sličan način funkcionišu ključne akcione sekvence i nekoliko glavnih obrta, a naročito lik ultimativnog negativca, tajkuna Luja Kralja i njegovog okruženja, koje ipak teško možemo zamisliti čak i u estetizovanoj filmskoj balkanskoj zbilji. Oni su prikazani crno-belo i jednodimenzionalno, za razliku od nekolicine slojevitih glavnih junaka. Među brojnim iskusnijim glumcima, možda i neočekivano je najviše zabriljirala mlada Tara Taler, koja je veoma uverljiva u ulozi sluđene i neprijatne, emotivno krhke tinejdžerke, fajterke koja se zubima i noktima bori da preživi svu silinu nedaća koja se na nju sručila.

O prijemu serije kod publike i kritičarskoj recepciji rano je govoriti. U ovom trenutku jedino je izvesno da je ovakav produkcijski podstrek i iskorak dobrodošao domaćim autorima, koji će u interesovanju Netfliksa ili HBO-a pronaći način da logistički i finansijski iznesu na videlo svoje kreativne ideje. Gledali smo Branku Katić u Novinama, u Uspehu je tu Uliks Fehmiju. Po svoj prilici, nije daleko ni dan kada će se i neki srpski reditelj/ka domognuti prilike da snimi seriju za inostrano striming tržište, od čega će i domaća fimska scena i publika itekako imati koristi.

...

Od nedelje 6. januara će sve epizode biti odmah dostupne na HBO GO-u, a na HBO kanalu će premijera prve epizode biti 6. januara u 20.00h, dok će se nove epizode emitovati nedeljom u istom terminu.

...