KREATIVNOST BEZ GRANICA: Jelena Popržan u svetu muzičkih čudesa (VIDEO)
Jelena Popržan u akciji, Foto: Espreso.co.rs

ESPRESO NA LICU MESTA

Uklapajući sve te ponekad kompleksne i seriozne muzičke elemente, ona u zbiru zvuči sasvim pitko i veselo, tako da mami osmeh na lice

Objavljeno: 09:02h

Znate one video klipove u kojima neko na električnoj gitari odsvira Baha, na akustari Betovena, ili obrnuto - na koncertnom klaviru Majkla Džeksona? Vreme koje je prosečan jutjub ili fejsbuk konzument spreman da izdvoji za davanje šanse novoj muzici meri se sekundama. Mladi muzičari se okreću društvenim mrežama kao kreatorima ukusa i povlađuju prećutnom imperativu da budu "viralni", a to mogu samo metodom trika, neočekivanog muzičkog štosa koji se obično svodi na izmeštanje konvencionalnih žanrovskih postulata u novi kontekst.

Naravno, što jednostavnije to bolje. Ono što je "ozbiljno" odsvira se "neozbiljno", i obrnuto. Klasika u metal fazonu, pop u klasičarskom. Nije zgorega ni da se komunicira stajlingom, "netipičnom" garderobom koja se obično ne vezuje za odsvirani žanr. I tako dalje u tom stilu.

Postoje i umetnici koji su naizgled slični, ali širina njihovog stilskog zahvata, aranžerski i autorski talenat, te ozbiljnost u radu koja se ne može prikriti komunikativnošću muzike, jasno ih izdvaja od horde sviračkih talenata koji poentiraju pukom estetikom vica. Jedna od takvih je i violistkinja/vokalistkinja Jelena Popržan, umetnica odrasla u Zrenjaninu koja danas živi i radi u Austriji, a prethodnih godina je oduševljavala probranu publiku u Srbiji u duo formaciji Catch-Pop String-Strong i bendu Madam Baheux.

Jelena Popržan je sinoć, u dobro popunjenoj Velikoj sali SKC-a, vešto demonstrirala kako zvuči muzika bez granica. Vidite violistkinju i pomislite na klasičnu muziku ili slobodnu improvizaciju, ali ne lezi vraže. Čujete je kao peva lepe melodije i obrade pitkih pesama iz istorije pop i klasične muzike, ali to baš i nije pop, nekako ima "previše" improvizacije i iščašenosti. Pa kad se i odsvira "sav taj Bah", on postane razigran i noga vam cupka kao da ste na rok koncertu. Kako god da vas mozak vara svojim očekivanjima i onim što se naučili da neka muzika jeste ili nije, to u nastupu Jelene Popržan biva razbucano u paramparčad.

A to se ne dešava pukim obrtanjem uloga instrumenata i muzičkih konvencija u novom kontekstu, već u suptilnim slojevima. Popržan nastupa solo i koristi looper pedalu i glas kako bi napravila efekat celovitog benda. Svira na vinskim čašama i neobičnom instrumentu "maulfiddle". Ona je i naratorka koja naizgled zbunjeno i brzopleto, a zapravo performerski vešto, garnira tenziju pred songove i podiže uzbuđenje u publici, koja pak učitava čitave slojeve emotivnih doživljaja muzike i pre nego što je ona krenula. Jelena Popržan poseduje zabavljački i glumački talenat, vokal koji poletno šeta kroz stilove pevanja i žanrove, te sviračku virtuoznost koja nikad ne izleće izvan funkcionalnog korišćenja u muzičkim komadima. Konačno, uklapajući sve te ponekad kompleksne i seriozne muzičke elemente, ona u zbiru zvuči sasvim pitko i veselo, tako da mami osmeh na lice - ako niste baš preterani mrgud i cinik.

Jelena Popržan neće postati jutjub senzacija. Ma koliko da je njena muzika poletna, pitka, vesela i stilski neočekivana, jer je ujedno i "previše komplikovana" za trpanje u jasno precizirane, nemilosrdne tržišne niše. No to ionako nije smer u kome ova vanserijska umetnica razvija svoju karijeru, u zemlji koju najčešće percipiramo kao veoma blagonaklonu i i infrastrukturno veoma organizovanu za bavljenje tzv. "novom muzikom". Kako vidimo, i u Srbiji ima već sasvim pristojnu bazu fanova kojima je njeno ime garant kvaliteta i dobrog ukusa. Malo li je u ova užurbana vremena?

BONUS VIDEO: Nežni Dalibor: Značajan događaj

(Nikola Marković / Espreso.co.rs)