PANČEVAČKI DŽEZ FESTIVAL: Gruv i slobodna improvizacija u punoj snazi
Đanluka Petrela u Pančevu, Foto: Aleksandar Stojković

ESPRESO NA OTVARANJU

Dvorana Kulturnog centra Pančeva nije bila ispunjena do poslednjeg sedišta, ali je u umetničkom smislu program bio pun pogodak

Objavljeno: 12:20h

Nije prošlo ni nekoliko dana od Beogradskog džez festivala, a karavan se preselio svega 15-ak kilometara dalje. Pančevački džez festival je doživeo svoje 21. izdanje, a sada već petogodišnji mandat Vojislava Pantića na mestu umetničkog direktora profilisao je ovu manifestaciju u smeru donekle sličnom našem najpoznatijem žanrovskom, prestoničkom festivalu.

To se najbolje moglo videti upravo prve večeri, koje je bilo u neku ruku anti-klimaks spram očekivanja o uobičajenim "spektakularnim otvaranjima" uz velike zvezde. Dok je festivalsko finale u nedelju uveče rezervisano za vokalnu zvezdu Sesil Meklorin Salvant, sinoć smo gledali uslovno rečeno "slabija" imena kao što su Đanluka Petrela i Cafe Drechsler.

Cafe Drechsler
Cafe Drechsler foto: ALeksandar Stojković

No onog trenutka kada zanemarimo potrebu za formom i konvencijama otvaranja, ostaje nam sama, ogoljena muzika. A oba pomenuta benda su u kreativnom smislu imala šta da pruže i pripadaju referentnim evropskim (pa i svetskim, u Petrelinom slučaju) okvirima.

Štaviše, austrijska trojka Cafe Drechsler u dobroj meri komunicira ne samo sa tvrdom džezerskom publikom, već možda i više sa onom kojoj je džez u fokusu tokom festivalske sezone. Najpre zahvaljujući stabilnom gruvu i ritam sekciji koja interpretira fank, gruv, ili čak elektroniku u akustičnom okruženju, dok (s uspehom) poziva publiku da podržava ritam aplauzima. Prvobitna uzdržanost auditorijuma razbijena je upravo tim interaktivnim momentom, pa do kraja koncerta sve teče kao po loju. Iako saksofonista Ulrih Dreksler često "konceptualizuje" svoje solo deonice i zauzdava ih, narušavajući konvencije i očekivanja od džez saksofoniste koji "treba" da raspali brzi vrišteći solo.

Trombonista Đanluka Petrela - jedan od najvećih kreativaca na svom instrumentu na čitavoj džez sceni - zbog nevremena je sleteo u Beograd skoro neposredno pred koncert. Nakon celodnevne gnjavaže po aerodromima, bez tonske probe, štaviše bez ikakve probe u postavi koja je premijerno nastupila na Pančevačkom džez festivalu - odsvirao je vrhunski koncert.

Dok su čekali frontmena, vibrafonista Paskvale Mira i bubnjar/elektroničar Mikele Rabia su se samostalno uvežbavali, lakonski konstatujući kako će sve improvizovati na licu mesta. Premda mimo konvencija o ritmu, harmoniji i organizaciji soloa u džezu, nastup trija je bio prava proslava ovog žanra kao umetnosti spontane improvizacije. Od virtuoznosti Petrele, do fluidne interakcije muzičara i povremenih eksperimentalnih pasaža, sve je bilo na svom mestu.

Dvorana Kulturnog centra Pančeva nije bila ispunjena do poslednjeg sedišta, kako to na ovoj manifestaciji uglavnom biva. Publika festivala je ipak dobrih 15-ak godina građena u koordinatama džez mejnstrima, te Pantićeve selektorske inovacije (premda umesne i s oslanjanjem na evropski/svetski priznata imena) ovde prolaze s promenljivim uspehom. Naposletku, tek je bio četvrtak, a predstoje tri festivalska dana u udarnim terminima, pa je za očekivati i da taj segment festivala dođe na svoje mesto. U umetničkom smislu, otvaranje je nesumnjivo bilo pun pogodak.

BONUS VIDEO: Espreso na probi grupe Fish in Oil - Kapu dole