30 GODINA BITEF TEATRA: Premijera predstave M.I.R.A. na dan proslave rođendana pozorišta
Mira Trailović, Foto: Promo

jubilej

30 GODINA BITEF TEATRA: Premijera predstave M.I.R.A. na dan proslave rođendana pozorišta

Ceo mart će biti slavljenički te tako posle premijere predstave "M.I.R.A" uslediće pozorišni performans/izložba autorki Vesne Bogunović i Jelene Stojanović, koja će trajati bez prekida 30 sati (od 18 sati 11. marta do ponoći narednog dana) i koja će biti omaž svima koji su bili deo Bitef teatra

Objavljeno: 16:59h

Premijerom predstave "M.I.R.A" Andraša Urbana, Bitef teatar će 3. marta proslaviti 30 godina postojanja, tri decenije stalno u umetničkoj zaveri, kako ističe njegov direktor Miloš Latinović, ne odustajući od temeljnih principa svog osnivača i idejnog tvorca, velike Mire Trailović.

Predstava "M.I.R.A" je, kako kaže Latinović, u određenom smislu šifra.

"Ona jeste inspirisana životom, stvaralaštvom i delom Mire Trailović, njenom borbom za Bitef teatar, ali to je priča o umetnosti i njenim refleksijama u savremenom društvu. Autorski tim na čelu sa Urbanom, pričaće i Bitef teatru i uopšte o tome šta umetnost čini i koja je njena uloga u savremenom svetu", objasnio je Latinović u intervjuu Tanjugu, dodavši da će to biti odavanje poštovanja Miri Trailović.

Ceo mart će biti slavljenički te tako posle premijere predstave "M.I.R.A" uslediće pozorišni performans/izložba autorki Vesne Bogunović i Jelene Stojanović, koja će trajati bez prekida 30 sati (od 18 sati 11. marta do ponoći narednog dana) i koja će biti omaž svima koji su bili deo Bitef teatra.

foto: Andreas Kohring

U godini osnivanja Bitef teatra, na 23. Bitef festivalu predstava "Kaspar" Roberta Čulija je bila apsolutni pobednik, a 30 godina kasnije Čuli dolazi u Beograd gde će kao jedan od ključnih svedoka Bitefove angažovanosti 1. aprila, kao rođendanski poklon teatru, predstaviti svoj "Abecedarijum pozorišta".

To je samo deo programa kojim će Bitef teatar obeležiti tri decenije rada, a Latinović naglašava da se i dalje stalno vraćaju preispitivanju sopstvenih mogućnosti, sopstvenih znanja, onoga što bi trebalo uraditi, bez obzira što ponekad nemaju sredstava ili hrabrosti.

"To je Bitef teatar svih ovih 30 godina - pozorište koje uvek za korak ispred ili za malo iznad vode. Ne prestajemo da plivamo i da se borimo sa bujicom koja je stalno tu. Uvek imate određene pritiske, nezadovoljstva, ali ako se držite principa, imate jasan put i znate svoj cilj, onda to nije problem", ističe direktor pozorišta koje je Mira Trailović osnovala na samom kraju svog životnog i profesionalnog puta sa idejom da odražava duh istoimenog festivala.

Latinović naglašava da je Bitef teatar čedo Mire Trailović i da je šteta što ona nije duže negovala ono što je osmislila kao važnu sponu između pozorišnog života u Srbiji i festivala koji je sugerisao određene pozorišne pravce.

"Tako tačno, inteligentno je shvatila kako se može premostiti uslovno rečeno jaz između dva festivala i samo snaga ideje, odlučnost i istrajnost u ostvarenju onoga što je zamišljeno, mogli su da doprinesu da mi danas imamo pozorište kakvo je retko u svetu", ocenio je Latinović.

Primećuje da su "kulturološki nivo, erudicija, znanje, pozorišni buke Mire Trailović, apsolutno bili u saglasju sa vremenom u kome je radila".

"To je bio novi drugačiji svet, svet koji je želeo sebe da afirmiše i u tom istorijskom kontekstu ona je u Evropi i svetu bila ono što je u političkom smislu bio Josip Broz Tito. Ne govorim ovo kao lošu opservaciju. Naprotiv, u to vreme to je bilo apsolutno bitno za državu koja je gradila svoj imidž i sebe i ona (Trailović) je u tom prostoru uspevala da očuva najvažnije tačke delovanja, a opet da ne izgubi taj prezent umetničkog stvaralaštva koji mora u sebi da sadrži slobodu, hrabrost, oponentnost", rekao je Latinović.

Kaže da je Bitef teatar, kao i svako pozorište u Srbiji, imao svoje uspone i padove i različite mene delovanja, pa je ne tako davno bilo i ideja da Bitef teatar ne mora da postoji i da bi mogao da bude druga, treća ili 13. scena nekog drugog pozorišta.

"Ali Bitef teatar je pozorište koje gleda sebe, a dug koji imamo prema osnivaču i idejnom tvorcu uvek je bio ispred svih pojedinačnih želja i hirova, razmišljanja, stavova. Poslednjih godina Bitef teatar je jako blizu onim temeljnim principima na kojima je i osnovan", istakao je Latinović.

Odlučili su da "priču vrate na početak", da približe Bitef teatar i Bitef festival, jer su "Mira Trailović i Jovan Chirilov želeli da ono što prikažu na Biteffestivalu publika ima prilike da vidi i kroz produkciju beogradskih pozorišta".

"Tako su došli do Bitef teatra koji je imao taj zadatak i koji i dalje nosi baklju autentičnosti i avangardnosti u određenom smislu i mi moramo da približimo naš teatar našem festivalu", dodao je Latinović.

Bitef teatar već ulazi u taj koncept, a najlakše ih je, smatra Latinović, povezati kroz stvaraoce, ljude koji su izgradili svoj umetnički kredo na predstavama sa repertoara Bitef festival.

"Kod nas je i otkriven Jernej Lorenci. Andraš Urban je punu afirmaciju doživeo kada su njegove predstave počele da se igraju na Bitef festivalu. Tu je i Žoris Lakost sa kojim imamo pregovore da radi u Bitef teatru", rekao je Latinović.

On je pomenuo i potpisivanje ugovora sa rediteljkom i koreografkinjom Konstancom Makras koju će pozvati da uradi predstavu za Bitef festival, a koja će kasnije biti na repertoaru Bitef teatra.

Što se tiče budućih planova Latinović najavljuje i plesnu predstavu "Frankeštajn" i autorski projekat Aleksandre Milavić Dejvis, čija predstava bi takođe trebalo da bude prilično oslonjena na ono što bi publika trebalo da vidi na jesen na Bitef festivalu.

BONUS VIDEO: NAŠ POSAO JE DA DECU UČIMO DA VOLE BALET: Kineski baletski pedagog Geng Weijie o igri, Srbiji, Aji Jung...

(Espreso.co.rs / Agencije)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.