Danas je praznik za ljubitelje džeza: MULATU ASTATKE OBJAVIO JE NOVI ALBUM sa bendom Black Jesus Experience (AUDIO)

recenzija albuma

Rodonačelnik Ethio-jazza, Mulatu Astatke, uprkos poodmaklom životnom dobu (76) ne pokazuje znake umora ni pomanjkanja inspiracije. Njegov novi album To Know Without Knowing, već drugi njegov album snimljen u saradnji sa osmočlanim melburnskim bendom Black Jesus Experience, donosi nešto drugačiji i moderniji zvuk nego raniji Astatkeovi albumi. Prenosimo recenziju ovog albuma iz dnevnog lista The Guardian koju je napisao Džon Fordam (John Fordham).

Objavljeno: 10:12h

Poput mnogih izvornih velikana džeza, oslobođenih otvorenošću ovog muzičkog idioma za sve vrste pozajmica i hibrida, etiopski multiinstrumentalista i kompozitor Mulatu Astatke kreirao je novi zvuk neverovatnom alhemijom - između latino gruvova i jazz rock gitara sa wah-wah efektom koje je čuo u Americi tokom studija šezdesetih, i širokointervalskih modova i fluidnih ritmova iz tradicije njegove domovine, Etiopije. Astatkeova zavodljiva “Ethio-jazz” fuzija učinila ga je svetskom džez zvezdom nakon što ga je u dubokim srednjim godinama otkrio francuski producent Francis Falceto kasnih devedesetih godina prošlog veka.

Mulatu Astatke i Black Jesus Experience
Mulatu Astatke i Black Jesus Experiencefoto: Bandcamp

Od tada su Astatkeovi saradnici neki od najoriginalnijih britanskih fri-džez muzičara, ali u skorije vreme najviše sarađuje sa bendom koji je najbliskiji njegovom drevno-modernom senzibilitetu - melburnskim sastavom Black Jesus Experience, kolektivu pevača, repera i džez improvizatora marokanskog, zimbabveanskog, maorskog, etiopskog i australskog porekla.

U jednom starom klasiku, Mulatu, kompozitor prelazi sa svog sjajnog zvuka vibrafona u blistavu trubačku temu i u plivajući gruv bubnjeva, klavijatura i wah-wah gitare, pre nego što MC Mr Monk započne svoje politizovano repovanje. Ambassa Lemdi, etiopska tradicionalna pesma koju je hipnotišuća pevačica Enushu Taye naučila od svoje majke, pevana je na amharskom jeziku dok se ton uvija. Strmoglava svadbena pesma Kulun Mankwaleshi nabijena je melodijom koja više rasteže harmoniju nego što bi njen gruv trebalo da pruža prostora za to, a polemična desetominutna Living on Stolen Land je udarni trenutak albuma, dok Astatkeova autorska kompozicija Mascaram Setaba donosi privlačnu Afrobeat poskočicu.

Ovaj set zvuči kao da bend sačinjavaju više nego veteranski majstori, a pevanje a pevanje veličanstvene Enushu Taye u dobroj je ravnoteži sa muzikom. Album To Know Without Knowing potvrđuje koliko je blistava ethio-jazz vizija Mulatu Astatkea i danas.

John Fordham / The Guardian

Prevod sa engleskog Vladimir Marković

NE PROPUSTITE