Bullet For a Badman "Busola" - iz Beograda u kosmos

Recenzija albuma

"Busola" je uzbudljiv, veoma promišljeno komponovan, aranžiran i odsviran album koji zaslužuje mesto u kolekciji svakog ljubitelja jazz rock muzike bilo gde na planeti, dok ovdašnjim ljubiteljima jazza mora ući u obaveznu lektiru.

Bullet For a Badman su reinkarnacija zanimljivog instrumentalnog benda Metak za zlikovca, koji je za sobom ostavio album "Live at Underground Studio" (2010, Slušaj najglasnije, Zagreb). Da dva preostala člana Metka za zlikovca, braća Ivan i Milan Simić, nisu samo naučili engleski i preveli na taj jezik ime benda, već su u međuvremenu doživeli značajnu količinu muzičkog sazrevanja, a i okupili su i odlične nove saradnike. niko ne želi da kaže da su Danilo Jovičić i Jovana Petrović na trubi i bubnjevima bila slaba kadrovska rešenja, naprotiv. Ipak, Miles Davis je izrekao jednu veoma važnu instrukciju svim muzičarima na svetu: treba uvek svirati sa boljim muzičarima od sebe.

Regrutacija Dušana Petrovića (saksofon - Fish in Oil, Plejboj, Presing, itd itd) pokazala se kao izvanredna odluka za momke koji čekaju u zasedi da se zlikovci pojave, jer uz ovog doajena beogradske jazz i rock scene svašta se naučilo, preslušalo, unapredilo u harmoniji, izrazu, sviračkoj tehnici i estetici benda. Koliko je važan i vredan udeo u zvuku benda jednog od najboljih beogradskih bubnjara u klasi 30+, Petra Milanovića, shvatiće svako ko pažljivo posluša numeru Pera Kuti, koja zatvara ovaj EP sa šest numera.

Nije nimalo lako uhvatiti se u koštac sa afrobeat zvukom, na prste jedne ruke mogu se nabrojati beli bubnjari koji to mogu da izvedu tako da jedva prepoznamo da nisu odrasli u Africi - a kada bubnjar u tome uspe, ostatak benda upliva u gruv i pusti se nizvodno, da citiramo pesnika Srđana Gojkovića, "kako bubanj kaže".

Pouzdani Konstantin Sotirovski na trubi ima svoje blistave trenutke u numerama Art Blakey, Machinegewehr, Sahara i gde sve još ne, sa tonom koji priziva u sećanje prerano preminulog Zerkmana. O učinku Dušana Petrovića suvišno je govoriti - njegovi saksofoni i flauta u ovom bendu zvuče i pripovedaju drugačije nego u ostalim, kao da igra ulogu iz potpuno drugačijeg scenarija, ali jednako uverljivo kao na albumima Fish in Oil ili Dvojca bez kormilara. Kao jedan od najlepših momenata na albumu izdvaja se kontrapunkt hromatskog spuštanja - nonole na flauti negde oko 2:30 u numeri Machinegewehr - čista bravura flautiste Petrovića. Bas Milana Simića ima izvanredan gruv i zvuk i veoma lepa, harmonična a nenametljiva rešenja.

Gitara glavnog autora Ivana Simića, obavlja lavovski i majstorski deo posla u ovom bendu - ali ipak, evo haiku kritike: manje je više, a nekad je glasnije kad je tiše. Barem jedan podeljak niže na potenciometru "gain" na overdrive papuči učinio bi svu ovu sjajnu muziku osetno prijatnijom.

Iz numere u numeru Bullet For a Badman vode nas kroz spektar žanrova instrumentalne muzike zasnovane na duvačkoj sekciji kao glavnom izražajnom sredstvu - jazz rock, jazz punk, funky, ethio-jazz (jazz etiopskog stila), blues, šetamo kontinentima i stilovima od Etiopije do Nigerije, odatle do Kariba i Njujorka, a sve vreme smo zapravo neosporno u Beogradu i ogrnuti u punokrvni zvuk najkvalitetnijih aspekata beogradske škole funka i jazza. Ne treba smetnuti s uma doprinos takvom ugođaju koji je dao producent Uroš Milkić u svom studiju Down Under.

Ocena: 4/5