VASKO ATANASOSKI: Treći svetski rat je počeo i još uvek traje
Frontmen benda Bernays Propaganda, Foto: Zdenko Petrovski

espreso intervju

VASKO ATANASOSKI: Treći svetski rat je počeo i još uvek traje

"Kad si anarhista mrze te svi: državni komunisti, nacisti, socijal-demokrate, demo-hrišćani, takozvana indi scena...tako da nam je naša politička svest pomogla da ne budemo deo stada kojim upravljaju neo-liberali"

Objavljeno: 05.02.2019. 10:22h
Nikola Marković
Nikola Marković
Novinar rubrike Kultura
  • 67

Makedonski muzičar Vasko Atanasoski u Srbiji je najpoznatiji po radu u bendu Bernays Propaganda, vodećem sastavu tamošnje alternativne rok scene. Od post-panka i novog talasa do upliva elektronike, od debija „Happiness Machines“ (2009) do poslednjeg studijskog albuma „Politika“ (2016), ostali su paradigmatičan primer za beskompromisnost u idejama, stavu i muzičkom izrazu. Poznati su i po tome što se ne gade iznošenja političkih stavova, pri čemu im je od dnevno-političkog komentara draže promišljanje šire slike, bilo da se radi o prilikama u Makedoniji ili globalnim odnosima i uređenjima. 

Krajem prošle jeseni objavili su EP "Ништо нема да нè раздели“, za ovu godinu najavljuju album „ВТОРA МЛАДОСТ, ТРЕТА СВЕТСКА ВОЈНА“ (Druga mladost, Treći svetski rat) a, u tokom predstojeće turneje posetiće i Beograd, gde će svirati 9. februara u Elektropioniru. Atanasoski je, pored rada u Bernays Propagandi, i inače veoma aktivan na drugim poljima. Prošle godine je objavio veoma zapažen album "Leb i Zabi" pod svojim imenom, predvodi bend 21. vek, izdavačku kuću Balkan Veliki, da izdvojimo samo par bitnih - ali ne i jedinih - njegovih projekata.

 

foto: Promo, Zdenko Petrovski

 

 

U najavi za vaše predstojeće koncerte, stoji da ćete u 150 minuta izvoditi 33 pesme. Očigledno se radi o osmišljenom konceptu s određenim značenjem, o čemu se tačno radi?

Duboko u sebi, oduvek smo sanjali da sviramo dugačak set nalik onome što Nil Jang izvodi godinama ali ranije, dok smo još u glavama bili hard koraši oficijalno gnušali smo se i same pomisli da sviramo duže od 30-40 minuta, jer realno tada nam je toliko i bilo potrebno da se izrazimo. Danas je situacija dosta različita po tom pitanju. Dosta smo stariji, priče su duže, kamen dobio patinu, reka se smirila, grožđe uzrelo, pevac propevao i sve se jasnije vidi. A i živimo u vremenu kad se Makedonija raspada i deli, tako da se mi udružujemo I jačamo kao odgovor i revolt prema svemu tome. Na kraju dana, naša je sreća da članovi Bernays Propagande sviraju i pišu pesme u jedno 4-5 dobrih bendova.

Kako je došlo do saradnje sa Majkom Votom na aktuelnom EP-u? Kako ste se upoznali, a kako dogovorili o saradnji i gostovanju?

Upoznao sam Majka u Skopju i utimili smo se za sekundu. Iako smo se videli prvi put, on u ulozi legende a ja lokalnog muzičara, proveli smo par sati pričajući o svemu i svačemu i od tada smo ostali u redovnom i intenzivnom kontaktu. On je primer pravog muzičara koji svoj uspeh duži talentu, radoznalosti i pre svega ljubavi i poštenju. Učim puno od njega, ali sunce mi je svedok da i on od mene. Obožavam ga i on je moj primer. Ja sam njegov neoficijalan sin, recimo posinak, a otkad sam izgubio rođenog oca Branka recimo da je on postao moj drugi ćale.

Bernays Propaganda na probi
Bernays Propaganda na probi foto: Zdenko Petrovski

 

Da li saradnja sa Tonijem Kitanovskim, džez gitaristom, nagoveštava i izlete u ovaj žanr ili ste se rukovodili željom da obogatite ono što je vaš "primarni" izraz?

Nama je džez oduvek bio blizak, posebno u smeru slobodnog razmišljanja. Još pre 7 godina smo svirali zajedno sa Sethstatom, najstarijim makedonskim džez bendom. Ostalo je njihovo gostovanje na našem trećem albumu "Zabraneta planeta" na pesmi "Leb i Igri". Imali smo i saradnju sa Duketom Bojadžievim na pesmi "Fakt" koja je čak doživela i nekoliko verzija na par izdanja. A što se tiče Tonija Kitanovskog, on i ja smo bliski već godinama, tokom kojim smo svirali zajedno par puta, a tu je i saradnja na mom solo ep-ju "Proba" kada je Deni Krstev bez našeg znanja snimio jam u 1060 studiju gde ja, Toni, Oli iz Ljubojne i Ninič iz Filharmonije radimo svakakve ludarije i muzičke egzibicije.

Vaš novi album koji izlazi ove godine pominje "Treći svetski rat". Šta je treći svetski rat danas, a u kontekstu "druge mladosti" koju takođe pominjete u naslovu? Da li ovaj rat već bukti na neke drugačije načine od prva dva, ili ga predviđate, upozoravate na njegovu mogućnost?

U svojoj prvoj mladosti, tamo negde oko 1991-92. nisam ni bio svestan da je "Treći svetski rat" već bio počeo. Nažalost on još uvek traje. Kako nam je uzeo celu našu mladost, a MI smo svi oni rođeni u SFRJ-u, bilo bi glupo da dozvolimo da se isto desi omladini koja se rodila u Makedoniji danas a nije ni svesna tog rata kao i mi ranije. Pokušavamo nadoknaditi sve ono što nam je rat oduzeo.

 

 

Koliko vam je politički angažman, odnosno politički osvešćen stav iskazan u vašoj estetici, odmogao ili pomogao što se tiče percepcije u makedonskim medijima ili institucijama kulture?

Mi smo anarhisti iz kolektiva Bernays Propaganda. A, kad si anarhista mrze te svi: državni komunisti, nacisti, socijal-demokrate, demo-hrišćani, takozvana indi scena...tako da nam je naša politička svest pomogla da ne budemo deo stada kojim upravljaju neo-liberali, koji su uspeli da sjebu svet do te mere da se više ne zna ko pije a ko plaća, i zašto se to i uopšte radi i kome sve to treba. Oduzeti intimu, mir, prirodu, veru, znanje i slobodno vreme čovečanstvu je zločin ravan genocidu. Većina medija ovde daje samo lažni alibi vladarima i prikriva njihove kriminale, isto kao i većina kulturnih instutucija u državi.

Prošle godine ste se našli u centru skandala, kada je Makedonska filharmonija dobila 4.000e od Ministarstva kulture za koncert sa Bernays Propagandom, o čemu niste bili ni informisani. Tada ste izjavili da je u pripremi i tužba. Godinu dana kasnije, šta se dešava sa ovim slučajem?

Svi znaju imena, prezimena, adrese i face kriminalaca iz Ministarstva kulture i Vlade Makedonije koji su naše ime i reputaciju pokušali da zloupotrebe u svojim kriminalnim aktivnostima sa parama građana. Jako smo ponosni da smo ih otkrili i junački smo izdržali pritisak. Sjebali su nas puno, ali puno više su sebe sjebali i konačno su pokazali svoje pravo lice. Znaju da ih, kad budu pali sa funkcije i vlasti, čeka optužba za sve što su nam učinili, i da će na kraju svi oni dobiti sve ono što su zaslužili kada njihovi šefovi, lideri Socijal-demokrata i DUI-a budu konačno zatvoreni za svoj kriminalan rad i političko nasilje.

Vasko Atanasoski u bendu 21. vek
Vasko Atanasoski u bendu 21. vek foto: Zdenko Petrovski

Šta za vas lično, ali i za alternativnu muzičku scenu u Makedoniji, znači smena vlasti koja se dogodila? Da li verujete u mogućnost promene političke paradigme, ili se samo menjaju ljudi i stranke?

Nažalost nema promene u pozitivi. Dok je DPMNE bio na vlasti makedonska indi scena je bila usmerena prema kritici vlasti što bi i svaka scena a i građanin trebao raditi. Kad su SDS došli na vlast onda je 80% te takozvane indie scene sviralo na pro-NATO koncertima organiziranim od strane vlade. Samo su potvrdili da su oksimoron, i vlada i takozvana indi scena. Ukratko, Makedonija je žrtva duplog dvopartijskog mafijaškog sistema podeljenog na dva bloka, makedonski i albanski. Da su se desile promene živeli bi u miru i blagostanju a ne u jadi i bedi sa skinutim gaćama, silovani od strane velikih političkih inostranih sila i sa nasilno promenjenim imenom zemlje. Ali ja ipak verujem da kad dotakneš dno jedino što ti preostaje je da se opet digneš, ili da crkneš...al bar pošteno kao slobodan čovek.

Snimate albume za slovenački Moonlee Records. U duboko odmaklom 21. veku donekle je promenjen i način promocije i slušanja muzike, mlađi naraštaji su sve više orijentisani na Youtube i streaming servise, singlove umesto albuma, itd. Kako vidite ulogu tradicionalnih izdavača u današnjoj muzičkoj industriji?

Bez obzira na nove trendove konzumiranja muzike, izdavači če oduvek biti potrebni. Izdavač je pre svega najveći fan bendova, pa znajući to, svako ko to ima ne treba da brine, i treba da zna da nema zime gde god i kada živeo. Za nas nema zime jer svi oni koji su izdavali našu muziku dokazali su nam bezbroj puta da vole našu muziku. Što se tiće Mirana Rusjana i Moonlee odgovorno tvrdim da je on najzaslužniji za naš uspeh jer je posvetio puno vremena i ljubavi za svoj label i u promociju bendova koje izdaje.

 

 

Koliko pratiš muzičku scenu u Srbiji? Koje bendove i muzičare voliš, a s kojima bi možda sarađivao u budućnosti?

Realno, ne pratim scenu nego pratim ljude. Trenutno najviše: Turiste, Gianni Druid, Stuttgart Online, Smokea Mardeljana, Triko, Auf wiedersehen, Mangulica FM i još jedno 100 drugih. Inače, voleo bih da snimam sa Raduletom iz Atheist Rapa, pa da posle Nino Filipović radi zvuk a da Ivan Lončarević sve to organizira ali i da Esteban Gabridge ponovo svira. Sarađivao bih i sa svakim živim narodnjakom i rokerom koji je svirao u 70'tim i 80'tim.

Koje bendove i muzičare slušaš u poslednje vreme, šta bi preporučio čitaocima koji vole vašu muziku?

Najviše slušam bendove sa svog labela Balkan Veliki. Svakako da to preporučujem i vašim cenjenim čitaocima. Iskoristio bih i ovu priliku da vam sa zahvalim na pažnji i prilici da se obratim srpskoj javnosti.

BONUS VIDEO:

KOMEMORACIJA VELIKOM DUŠANU MAKAVEJEVU: Tvoj odlazak veliki je udarac za mene... (KURIR TV)

(Nikola Marković / Espreso.rs)

 

 

 


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Espreso.rs


Adria media