MIKI I PAJA KOJI VODE LJUBAV NISU UKLONJENI, VEĆ SAMO POMERENI U DRUGI DEO PAVILJONA: Oglasio se i umetnik
Foto: Printscreen/youtube

izložba u parizu

MIKI I PAJA KOJI VODE LJUBAV NISU UKLONJENI, VEĆ SAMO POMERENI U DRUGI DEO PAVILJONA: Oglasio se i umetnik

Zbog pritiska nezadovoljnog dela javnosti skluptura je sklonjena na prvi sprat izložbenog prostora

Objavljeno:

Priča o "kontroverznoj" sklupturi Milorada Miće Stajčića - Mikija i Paje Patka, koja je bila izložena u izlogu Kulturnog centra Srbije u Parizu, dobila je svoj epilog.

Zbog pritiska nezadovoljnog dela javnosti, iz pomenutog izloga, skluptura je sklonjena na prvi sprat izložbenog prostora.

Ministar kulture Vladan Vukosavljević ovim povodom izjavio je da ne ulazeći u umetničke slobode i provokaciju kao deo savremene umetnosti, njoj mesto ipak nije tamo, a oglasili su se i gore pomenuti umetnik, kao i kustoskinja grupne izložbe "Kraj i početak".

- Koliko sam ja obavešten, skulptura (Over The Rainbow) je pomerena iz izloga u drugi deo galerije, što je u neku ruku prihvatljivo ako se uzme u obzir da je izložba petoro autora. Moja umetnost je najčešće duhovita i provokativna, poseduje element socijalnog eksperimenta, tako da moram biti spreman na sve scenarije i staviti sebe u ulogu posmatrača. U tom smislu, prihvatam svaki razvoj događaja, pa i cenzuru - rekao je Stajčić za jedan medij.

Dodao je još o kako bi da je bilo koji drugi umetnik u pitanju on ipak osudio taj čin, jer je kako je rekao “svaka cenzura umetnosti je loš signal za društvene slobode i status savremene umetnosti u Srbiji uopšte”.

Podsetimo, autor skulpture "Over the rainbow" Milorad Mića Stajčić bio je nominovan za Politikinu nagradu.

Inače, Diznijevi junaci u skulptorskoj interpretaciji Miće Stajčića deo su postavke "Kraj i početak" umetničke grupe "Dimenzija", koju je odobrila komisija koju je formiralo Ministarstvo kulture. Ipak, resorno ministarstvo dalo je objašnjenje da na kraju odgovornost snose Kulturni centar u Parizu i kustoskninja izložbe.

- U suštini jeste paradoks na neki način. Ja shvatam da je ta skulptura provokativna, sve moje skulpture su takve. I jasno mi je da je deo javnosti ovde reagovao na taj način. I to jeste neka vrsta 'polucenzure', to što je premeštena na prvi sprat. Stavljena je druga skulptura, i ne mogu da kažem da to nije OK, neka neka druga bude u izlogu, zašto da ne - objasnio je Stajčić.

Milorad Mića Stajčić objasnio je i kako je skluptura bila inspirisana paradom ponosa.

- U ovom slučaju sam iskoristio Diznijeve likove. Tad je bila aktuelna parada ponosa, pa sam to povezao...Odlučio sam da te neke simbole detinjstva smestim u tu neku relaciju, postavim pitanje o tom nekom smislu - rekao je on.

Dodao je još i kako su se prilikom odlučivanja, odlučili baš za ovu vodeći se činjenicom da im treba nešto čime će privući publiku.

- Stavili smo moju skulpturu zbog njene komunikativnosti. Ljudi su sjajno odreagovali, počeli su da dolaze, nekih nedelju dana je to trajalo, zabeležena je najveća posećenost, ne kažem da je to zbog moje skulpure, već zbog izložbe... i prilično je uspešna do sada - rekao je Mića Stajčić.

Skulptura "Over the rainbow", koja prikazuje Mikija Mausa i Paju Patka u položaju koji aludira na seksualni odnos, uklonjena je 20. avgusta iz izloga KIC Srbije u Parizu na intervenciju Ministarstva kulture, kao "artefakt koji je izazvao kontroverze u srpskoj dijaspori, ali i u domaćoj javnosti”.

- Ne ulazeći u prostor slobode umetničkog koncepta, Ministarstvo kulture i informisanja smatra da takva vrsta sadržaja nije prikladna za KIC u Parizu i predstavljanje jedne države u svetu. Prostora za takve umetničke provokacije ima dovoljno - navedeno je u saopštenju, uz napomenu da je izložbu “Kraj i početak” podržala komisija koja predlaže programe za KIC u Parizu, ali se Stajčićevo delo “nije nalazilo u vizuelnoj dokumentaciji priloženoj uz konkursni materijal, te stoga odgovornost za njegovo pojavljivanje u izlogu KIC Srbije, pripada isključivo kustosu izložbe i direktoru Centra”.

Kustoskinja Ksenija Marinković navodeći da se izlog Kulturnog centra Srbije u Parizu nalazi naspram Centra savremene umetnosti “Žorž Pompidu” i ima veliku vidljivost za publiku koja dolazi iz svih delova sveta sa interesovanjem za aktuelne umetničke prakse, rekla je da je postavka imala za cilj da delo - jedino u okviru cele selekcije koje predstavlja komentar na javni prostor - bude smešteno u adekvatan kontekst.

- Kulturni centar Srbije u Parizu predstavlja različite sadržaje, a savremena umetnost samo je jedan deo toga, dok drugi čine brojni drugi programi. Izložbom je predstavljen rad pet autora koji se bave ispitivanjem granica izražajnih mogućnosti skulpture u savremenom stvaralaštvu. Na ovaj način dela naših umetnika idu ukorak da svetskim referentnim primerima i predstavljaju živost i bogatstvo jedne scene. Izložba u celini obiluje i referencama na kulturno nasleđe našeg podneblja u upotrebi i načinu oblikovanja materijala kao što su koža, drvo, kamen. Neki radovi bave se univerzalnim temama ontološkog tipa, drugi nekim opštim društvenim fenomenima. Kreativnost svakog umetnika ponaosob zaslužila je njihovu selekciju za ovu izložbu - navela je Ksenija Marinković.

Kustoskinja je dala i objašnjenje zašto je dozvolila da se rad naposletku pomeri sa mesta na kome se do tada nalazilo.

- U trenutku prezentacije izložbe savremene umetnosti, što je i naznačeno na plakatu, prostor Centra poprima odlike galerijsko-izložbenog prostora, te je svaka drugačija konotacija suvisla. Dala sam saglasnost da se rad pomeri, jer je reakcija izašla iz okvira komunikacije na temu predstavljanja umetničkog stvaralaštva. Svakako verujem da je dobro da dela i ostalih umetnika dobiju jednaku vidljivost - objasnila je ona.

Bonus video:

Espreso intervju - Novica Tončev

(Espreso.co.rs)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.