TOM MUR: IRSKI ČAROBNJAK ANIMIRANOG FILMA - umetnik kakav nedostaje Srbiji
Foto: Espreso

portret autora

TOM MUR: IRSKI ČAROBNJAK ANIMIRANOG FILMA - umetnik kakav nedostaje Srbiji

Tom Mur, baš kao i Hajao Mijazaki, crpi ogromnu količinu svoje umetničke građe neposredno iz najvrednijih umetničkih tradicija svog rodnog tla - Irske. Bez profanizacije, bez nacionalizma, bez trgovine lokalnom egzotikom, Mur nam govori o samoj suštini irske kulture.

Objavljeno: 06.08.2020. 10:06h
Vladimir Marković
Vladimir Marković
Urednik rubrike Kultura
  • 15

Kada je reč o animiranom filmu danas, teško je i pomisliti da bilo ko može upravo u domenu savremene bajke da se približi Maunt Everestu na kom se nalazi celi opus Hajao Mijazakija. To nije u potpunosti uspelo ni njegovom sinu Gorou Mijazakiju koji je celog života posmatrao iz prve ruke stvaralački proces svog oca. Ipak, na drugom kraju sveta, u drugoj ostrvskoj zemlji obavijenoj tajanstvenom maglom - Irskoj, pojavio se fantastični crtač i scenarista sa drugačijom, ali podjednako čarobnom estetikom - Tom Mur (Tomm Moore). Važna dodirna tačka između ove dvojice autora je to što i Mur, poput Mijazakija, sve svoje animacije crta rukom na hartiji.

Rođen je 1977, u mestu Njuri (Newry) u Irskoj, odrastao je u gradu Kilkeni. Diplomirao je klasičnu animaciju na Balifermot Koledžu u Dablinu, gde je upoznao svoje saradnike Pola Janga (Paul Young) i Noru Tvumi (Nora Twomey) sa kojima je 1998 u Kilkeniju osnovao animacijski studio Cartoon Saloon.

 Njihov studio isprva je sarađivao u stvaranju animiranog TV serijala Skunk Fu.

Osim toga, za televiziju su stvorili i dugometražni crtani film Pod glogovim drvetom (Under The Hawthorn Tree, 1999) prema istoimenom irskom istorijskom romanu Marite Konlon Mekena o velikoj gladi u toj zemlji početkom 20. veka. Od televizijskih projekata studija Cartoon Saloon treba izdvojiti još i edukativni serijal Puffin Rock namenjen deci najmlađeg uzrasta, u kom je Mur koautor koncepta serije, autor scenarija i režiser 29 epizoda.

Ipak, glavni razlog zbog kog je Tom Mur tema ovog teksta su njegovi autorski dugometražni crtani filmovi Secret of Kells (2009), Song of the Sea (2014), holivudski animirani film The Prophet (2015) prema romanu Halila Džubrana "Prorok", u kom je Mur autor jedne od osam autorskih celina - "Ljubav".

Brendan i knjiga tajni (Secret of Kells, 2009)

Prvi Murov dugometražni animirani film, Brendan i knjiga tajni, doneo mu je osam velikih međunarodnih nagrada, uključujući i nagradu za Najbolji evropski animirani film, i još sedam nominacija, među kojima je i nominacija za Oskara za najbolji dugometražni animirani film. Film govori o ranohrišćanskoj istoriji Irske, prosvetiteljskoj ulozi manastira, kaligrafskom zanatu i čarobnim ilustracijama srednjovekovnih knjiga koje oživljavaju i žive svoj život. Crtu uzbudljive drame unose vikinški pljačkaši koji napadaju manastir, ali i bića iz irske mitologije koja pokušavaju da pridobiju glavnog junaka. Već u prvom filmu do izražaja je došla neobična, živopisna keltska estetika Murovog crteža, koja svoju inspiraciju nalazi u drevnim runama i srednjovekovnim irskim knjigama. Ako ste voleli "Ime ruže" i "Igru prestola", zaljubićete se i u "Brendana i knjigu tajni".

Pesma mora (Song of the Sea, 2014)

Drugi dugometražni Murov film bavi se isključivo irskom mitologijom. Glavna junakinja, devojčica Serše, je morska vila - selki, središnje magijsko biće irskog mitološkog sveta. Ipak, ona je ujedno i poluljudsko biće, jer njen otac je čovek, a ima i starijeg brata Bena, koji jedini razume njenu pravu prirodu i bori se da je spasi od sovolike veštice Make i njenih sluškinja sova. Predivna, živopisna bajka, koja u prenesenom smislu govori o spasenju prirode od ljudskog nasilja, ima poneku dodirnu tačku sa Mijazakijevim ostvarenjima "Princeza Mononoke" i "Ponjo", ali ipak je veoma samosvojna i originalna, a opet tako prožeta sa duhom irske kulture. I ovaj film dobio je četiri velike međunarodne nagrade, kao i nekoliko nominacija, uključujući i nominaciju za Oskar za najbolji dugometražni animirani film, te za francusku nagradu Cezar u istoj kategoriji.

Prorok (2015)

Holivudski visokobudžetni animirani dugometražni film sa velikim međunarodnim timom uposlio je između ostalih i Toma Mura da obradi jednu od osam tematskih celina filma - "Ljubav". Mur je i u ovoj nevelikoj celini od nekoliko minuta pokazao svoj autorski rukopis i orginalnost, ali je i značajno doprineo ukupnom dometu filma, koji je vredno i uspelo ostvarenje, mada ne dopire do visina koje je dosegao Mur u svojim autorskim filmovima.

Hranitelj porodice (The Breadwinner, 2017)

Tematski i estetski sličan "Proroku", "Hranitelj porodice" je autorski film najbliže Murove saradnice iz studija Cartoon Saloon, Nore Tvumi, u kom je Tom Mur bio producent, dakle osoba odgovorna za produkcijski kvalitet filma - izgled, zvuk, tehnologiju izrade, podelu uloga, realizaciju svih segmenata, sve u svemu - šef parade. Mnogi poznavaoci problematike sa razlogom tvrde da je producent u daleko većoj meri tvorac filma nego režiser.

Wolfwalkers (2020)

Do kraja ove godine trebalo bi da se pojavi novi dugometražni animirani film Toma Mura - Wolfwalkers. Trejler je već tu, pa na osnovu njega možemo doneti već neke zaključke o karakteru novog filma.

Za 2021 godinu najavljen je novi film Nore Tvumi "My Father Dragon", ponovo u produkciji Toma Mura.

Možemo se samo nadati da će se jednog dana i u srpskoj kinematografiji, koja je do sada proizvela samo jedan dugometražni animirani film (više nego pristojno ostvarenje Alekse Gajića "Tehnotise: Edit i ja" 2009) pojaviti stvaralac Murovog kalibra, koji ume da stvori sintezu sadržaja korena nacionalne kulture - mitologije, kaligrafije, bajki i narodne fantastike, sa dobro ispričanom, dobro ilustrovanom i dobro ispripovedanom pričom. 

I Tom Mur i Hajao Mijazake veliki deo svoje građe crpu iz svojih narodnih mitologija, a vizuelno svojih lokalnih kaligrafskih tradicijia, kojima je i srpska kultura više nego bogata, pa je tako veoma lako zamisliti "Brendana i knjigu tajni" preobražene u "Tajnu Miroslavljevog Jevanđelja", na primer, sa svim iskušenjima koja su pratila nastanak, trajanje, pa i postojanje tog remek dela naše nacionalne kulture u modernom dobu - spomenimo samo bombardovanje Narodne biblioteke 1941 i nedavni povratak izgubljene stranice iz Ermitaža.

Bonus video:


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Espreso.rs


Adria media