...jer slušamo ploče i sviramo rok: RNR i srpski film (drugi deo)
Foto: Printscreen

domaći film

...jer slušamo ploče i sviramo rok: RNR i srpski film (drugi deo)

Dok rokenrol kao nekada dominantna gradska kultura mladih tone u sve dublju ilegalu, naš stalni saradnik Zoran Janković sumira sve bitne domaće filmove koji se prožimaju sa rokenrolom.

Objavljeno: 01.05.2020. 14:26h
  • 46

Kao što je istaknuto pre nekoliko dana, nema toga i nema njih puno (zapravo, ni koliko bi zdravorazumski trebalo da ih bude), ali ima zaslužnih dovoljno i za drugi deo teksta o dobrim i značajnjim primerima spoja rokenrola i srpskog filma

Naravno, rokenrola u širem shvatanju tog i dalje varljivog pojma. Rečima Josipe Lisac: „Rok nisu samo znojave majice“. Pa da vidimo...

  • Život i smrt porno bande
    Život i smrt porno bande
    Život i smrt porno bandefoto: Promo

Naglašeno je zanimljiv muzički skor koji je komponovala i sročila Janja Lončar za ovaj znameniti igrani prvenac reditelja (i scenariste) Mladena Đorđevića. Muzička kulisa skladno prati damare zlosrećne i iznuđene emancipacije porno-bandita koji svojim erotskim kabareom nastoje da razbude Srbiju (prvo onu prestoničku, a potom i onu mitsku, pod šljivama). Na saundtreku su svirali: Damjan Babić (Crvi), Nemanja Aćimović (Jarboli), Sonja Lončar na sintisajzerima, a pomalo i Rambo Amadeus. A tu je i ova zanimljivost – slovenački elektro-pank trio Ludovik Material je nešto malo kasnije iskoristio scene iz ovog kultnog klasika za spot svoje pesme Večerni program.

  • Miloš Branković
    Miloš Vlalukin i Jovana Stipić u filmu Miloš Branković
    Miloš Vlalukin i Jovana Stipić u filmu Miloš Brankovićfoto: Promo

Uz narečenu Porno bandu i Srpski film Srđana Spasojevića, ovo je (barem na uzorku dosadašnjih dvadeset godina ovog veka) najprovokativniji srpski film, ponajpre na idejno-ideološkom planu, te ni ne čudi što je, nakon inicijalnih pohvala, primetno skrajnut. Reditelj Nebojša Radosavljević ovde silovito radikalzuje radivojevićevski motiv pobunjenog intelektualca, koji nakon silnih implozija naprosto mora i da eksplodira, a muzički skor grupe Rain Delay potcrtava upravo to – distorzijom, bukom, jekom, potmulim odjecima...

  • Tilva Roš
    foto: Promo

A dosad najuverljivija ovdašnja varijacija i reakcija na najznačajnjije stileme naturalističke struje savremenog arthaus filma sa jasnim žigom sporog filma, Tilva Roš, debitantski igrani prvenac darovitog Nikole Ležaića, i po osnovi muzike predstavlja osobeni slučaj. Potcrtavajući visokoestetizovani lo-fi verizam kao okvirni koncept ovog dela u celini, u filmu su čuju pesme manje poznatih američkih bendova (ieatpants, Biggy Time i Privacy), dok je tu i pesma Comfy in Nautica čiji autor i izvođač je Panda Bear (Noah Benjamin Lennox iz benda Animal Collectiv).

  • Srpski film
    foto: Promo

Muziku za već pominjani, krajnje provokativni i u svetu izrazito primećeni, ako ne i uspešni (film je odlično prošao u smislu prodaje prava distribucije, a i stalna je stavka na svim iole referentnim listama sa filmovima te fele ili horora u nešto širem smislu) uradio je Sky Wikluh. Njegov skor je izvanredno iznijansiran i saobrazan sirovosti i surovosti onoga što odvažne gledaoce sustiže sa ekrana. Zanimljivo je i to što se deo skora da podvesti pod krilaticu tada izrazito aktuelnog i traženog dubstepa. Pomenimo i to da je veliki Vilijam Fridkin (reditelj Isterivača đavola i mnogih drugih klasika), primajući nagradu za životno delo na Filmskom festivalu u Veneciji, sa puno poštovanja i superlativa govorio upravo o ovom srpskom ostvarenju.

  • Flešbek
    foto: Promo

I dalje dobro čuvana tajna savremenog srpskog filma, ovaj intrigantni i vešto skockani neo-noir u režiji Aleksandra Jankovića, može da bude pohvaljen i a conto muzike koja je za njega spravljena i u koja se u njemu čuje. U pitanju je free jazz, autor je Dušan Petrović, koji je i prisutan u filmu, u par kadrova, u kameo-pojavljivanju u „roli“ uličnog svirača. Neka bude pomenuto i da je ovo jedna od tek par uloga velike Vladice Milosavljević u srpskom filmu u ovom stoleću.

______________________________________________________________

Još nekoliko srpskih filmova koji se prožimaju sa rokenrolom:

Šest dana juna (1985), i ostali filmovi za koje je muziku radio Vlada Divljan (Tri palme za dve bitange i ribicu (1998), Dunav (2003), Čekaj me ja sigurno neću doći (2009)

Nacionalna klasa (1979) za koju su muziku radili Zoran Simjanović i Dado Topić, dok je Marina Tucaković autorka teksta za song Floyd. U saundtreku filma učestvuju još i Oliver Dragojević, Oliver Mandić, Peđa i Mladen Vranešević (Laboratorija zvuka) i Zumreta Miđić - Zuzi.

Lične stvari (1979) sa muzikom grupe Bijelo dugme.

Crna Marija (1986) muzika Milan Mladenović i Srđan Jul. Glume: Milan Mladenović, Čavke, Miško Plavi, Igor Pervić, Margita Stefanović

Petlja (2015) muzika Milutin Petrović, Dušan Petrović

______________________________________________________________

 

  • Odbačen
    foto: Promo

A oni koji pomnije prate srpski film makar samo u ovih dvadesetak godina sigurno znaju da je autor muzike u slučaju veoma zanimljivog filma Odbačen Miloša Miše Radivojevića dobro znani Kornelije Kovač. On se u ovom filmu opredelio za naglašeno ambijentalnu elektroniku, koja dodatno „boji“ ton priče o danima tihog ali krupnog prevrata u životu glavnog junaka (taj lik je odigrao Svetozar Cvetković) na tački kranjeg stepena trpila, a koja može biti privlačna posebno onima koji vole zvuk koji, između ostalog, godinama stvara, (pre)obliikuje i isporučuje Caribou.

Bonus video:


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Espreso.rs


Adria media