Manje poznati filmovi Nede Arnerić
Foto: Printscreen

portret glumice

Manje poznati filmovi Nede Arnerić

Objavljeno: 15:57h

Na svetu, kažu stari i mudri, ima nas baš onakvih i kakvih treba da nas ima, pa ima i, kanda, uvek će biti i tvrdokornih kompletista; u to ime, ovom prilikom su u žižu dospeli manje poznati filmovi u kojima je igrala pokojna Neda Arnerić. Ima tu svega – potpuno izliišnih ostvarenja, zanimljivih dela, ekstravaganci kao takvih, ali i nepravedno skrajnutih filmova vrednih gledalačke pažnje svakog iole temeljnijeg i strastvenijeg filmoljupca. Idemo, hronološkim redom.

The Legend of Spider Forest (1971)

foto: Printscreen

Upravo je Neda Arnerić jedina značajna i vredna stavka ovog sasvim pravično zaboravljenog britanskog horora o združenim pokušajima, gle čuda, suludog nacističkog naučnika i žene zvane „boginja paukova“ da iz paukovog otrova stvore nervni gas. Film je silno odocneo sa distribucijom, što ne čudi, imajući u vidu da je reč o nezanimljivom, rutinskom i trapavom ostrvskom hororu svoga vremena, uz to, očito nastalom uz podosta vidljivih budžetskih i produkcionih muka.

Shaft in Africa (1973)

foto: Printscreen

Rutina bi mogla da bude značajna odrednica pri oceni i ovog filma u prebrzo klonuloj franšizi o detektivu zvanom Shaft, legendi crnačkog eksploatacijskog akcionog filma sedamdesetih godina veka za nama. Film vidno zaostaje za prvim, pa i drugim filmom u tom prvom naletu tog svako malo povampirivanog serijala, ali Richard Roundtree u naslovnoj ulozi je i dalje u vrhunskoj formi, tu je i neodoljiva Vonetta McGee, a Neda Arnerić hrabro i vešto brani boje jugoslovenskog filma, i to sve u jeku SFRJ dominacije unutar Pokreta nesvrstanih. Neda Arnerić je a conto ove svoje role zavredela i „gostovanje“ u prozi Zorana Ćirića dosta godina docnije.

When the City Awakes (1977)

foto: Printscreen

Jeste nepravda to što je ova sasvim korektna francuska varijacija na tada brojne i probitačne italijanske filmove iz podžanra poznatog kao ’poliziotteschi“ (a tu je i Asphalt Jungle Johna Hustona kao evidentno (i, naravno, sasvim legitimno) nadahnuće, ubrzo po premijernim prikazivanjima nestala iz vidokruga šire publike. Naša glumica je tu ekran delila sa prerano preminulim Marcom Porelom, dobro znanom ljubiteljima filmova te i srodnih sorti, ponajpre po rolama u filmovima reditelja Lucija Fulcija. Neda Arnerić je u ovom ostvarenju skladan deo te jednostavne ali efektne slagalice, sa i dalje zavodljim dizajnom poznijih sedamdesetih godina prošlog veka.

Nedeljni ručak (1982)

foto: Printscreen

Podosta toga suštinski ne štima u ovoj drami pouzdanog Milana Jelića (reditelja odličnog Bubašintera, ali i sjajnog epizodiste iz nekih od najkvalitetnijih i najvažnijih filmova srpskog i jugoslovenskog crnog talasa), ali ova turobna i prilično mizantropična drama ipak daje povoda za nova i reprizna gledanja, a i potonje analize. Ovo je jedan od retkih ovdašnjih filmova koji problematizuje mušku krizu srednjih uloga, a glumačka podela je zaista impresivna: Velimir Bata Živojinović, Milena Dravić, Karlo Bulić, Neda Arnerić, Dušan Janićijević, Irfan Mensur, Pavle Vuisić...

Kraj rata (1984)

foto: Printscreen

Novu šansu definitivno zaslužuje i ova osvetnička drama, pomalo neočekivano, sa podosta grafički naglašenog nasilja, sa pričom iz dana nakon završetka Drugog svetskog rata. Ovom filmu Dragana Kresoje sveukupno gledano fali rediteljskog i autorskog rafinmana, ali do dana današnjeg ostaje zanimljiv kao ubedljiv primer ovdašnje uspele aproprijacije obrazaca znanih iz vestern-klasika. Uz Nedu Arnerić i Velimira Bata Živojinovića, tu su i Gorica Popović, Aleksandar Berček, Radko Polič, Bogdan Diklić, Miroljub Lešo, Josif Tatić, Mića Tomić, Stole Aranđelović...

Aleksi (2018)

foto: Printscreen

Za kraj, poziv da, ako vam se za to ukaže prilika, pogledate i ovaj istinski dobar noviji film, u kome je Neda Arnerić ostvarila poslednju značajniju ulogu u dugometražnom filmu, pravljenom za veliko platno. U pitanju je jedna od dosad najsmislenijih hrvatsko-srpskih filmskih koprodukcija u 21. veku, a, uz Moj jutarnji smeh reditelja Marka Đorđevića, svakako najbolji regionalni film na temu užasa, okova i povremene zabavnosti prokrastinacije kao golemog generacijskog i društvenog problema. Neda Arnerić (u ulozi brižne ali ne i naivne majke glavne junakinje) pokazuje zašto je bila i ostala velika zvezda srpskog i jugoslovenskog filma u ponajboljim i najberićetnijim mu godinama.

Bonus video:


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.