Počelo snimanje filma "Proleće na poslednjem jezeru"
Ekipa filma „Proleće na poslednjem jezeru“ boravila je na Paliću tri dana, Foto: Promo

premijerna najava

Počelo snimanje filma "Proleće na poslednjem jezeru"

„Proleće na poslednjem jezeru“ istražuje period iz života najslavnijeg srpskog pisca Ive Andrića (glumi ga Tihomir Stanić), u vreme njegovog ambasadorskog angažmana

Objavljeno: 10.10.2019. 17:10h
  • 232

Prvog dana oktobra, na Palićkom jezeru, pala je prva klapa „Proleća na poslednjem jezeru“, televizijskog filma u čijem fokusu se nalazi život Ive Andrića za vreme Drugog svetskog rata. Film nastaje u produkciji Radio-televizije Srbije, u režiji Filipa Čolovića i po secenariju Vuleta Žurića.

„Proleće na poslednjem jezeru“ istražuje period iz života najslavnijeg srpskog pisca Ive Andrića (glumi ga Tihomir Stanić), u vreme njegovog ambasadorskog angažmana. Radnja filma smeštena je u godine Drugog svetskog rata, kada su diplomate i diplomatsko osoblje iz jugoslovenskih misija iz zemalja koje je okupirao Treći rajh, deportovani u hotel na Bodenskom jezeru. Među diplomatama našao se i sam Andrić, u to vreme veleposlanik jugoslovenskog diplomatskog predstavništva u Berlinu. Paralelno sa iščekivanjem razrešenja sudbine jugoslovenskih diplomata koji borave u hotelu, razvija se i intrigantna priča o ljubavnom trouglu između Andrića, kostimografkinje Milice Babić (glumi je Marija Vicković) i njenog muža Nenada Jovanovića (Bane Trifunović). Osim Andrića, Babićeve i Jovanovića, u filmu Proleće na poslednjem jezeru prikazane su mnoge ličnosti jugoslovenske diplomatije tog doba, kao što su Radovan Šumenković, Josip Miličić, Vladimir Vauhnik...

foto: Promo

Proleće na poslednjem jezeru“ je treći televizijski film koji Čolović režira, a nakon filmova „Albatros“ (2011) i „Ono malo časti“ (2016). Čolović je višestruko nagrađivani reditelj dokumentarnih filmova, a radio je i popularne dečije serijale za Školsku redakciju RTS-a. Po vokaciji je reditelj, a takođe je i etablirani pisac – objavio je dve zbirke poezije i pet romana. Poslednji roman „Razbrajalica za Andreasa Sama“ objavljen je ove godine u izdanju Geopoetike I predstavlja omaž jednom od naših najvećih pisaca (pored Andrića) – Danilu Kišu.

„Uvek osećam veliku odgovornost kada snimam film ili pravim seriju u kojoj su likovi ličnosti koje su obeležile našu prošlost”, rekao nam je reditelj Filip Čolović povodom pročetka snimanja. „Kako se pored režije bavim i pisanjem, zaista ne mogu opisati koliko sam počastovan što trenutno snimam film u kome je glavni lik Ivo Andrić. To, naravno, nosi i veliku odgovornost koju, zajedno sa mnom, dele pisac scenarija Vule Žurić i doajen našeg glumišta koji igra Andrića, Tihomir Stanić.

foto: Promo

Scenarista Vule Žurić otrkiva svoju inspiraciju: „Ovoga puta, bavljenje Andrićem je poteklo od jedne fusnote u knjizi Žanete Đukić Perišić Život i priča, gde se u tek nekoliko rečenica pominje nesretna epizoda jugoslovenskih diplomata koji su odmah po napadu Nemačke na Kraljevinu Jugoslaviju deportovani u jedan hotel na obali Bodenskog jezera, odakle im nije dozvoljeno da pređu u Švajcarsku, već su svi vozom sprovedeni u Beograd, odakle su neki odvedeni u koncentracione logore, odakle se nikada nisu vratili. Jedini kome je ponuđena mogućnost slobodnog izbora bio je upravo Andrić. Imajući u vidu da je Andrić tada već uveliko bio zaljubljen u Milicu Babić, koja je u deportaciji na Bodenskom jezeru bila sa svojim suprugom, novinarem i prevodiocem Nenadom Jovanovićem, smer u kome će se kretati naša filmska priča bio je sa jedne strane kristalno jasan, dok je sa druge strane, kao veliki izazov stajalo sve to, da parafraziramo Krležu, mutno u junacima te priče... Suština izazova bila je pokušati stvoriti lik Ive Andrića kao čoveka od krvi, znoja i suza, te pronaći ravnotežu između naše, da kažem, urođene predstave o Andriću i Andrića kakav je on zaista bio.“

„Mislim da ovakvih filmova nema dovoljno, objašnjava Čolović, „i utoliko je naša obaveza veća, kao što su velika i očekivanja publike koja voli da gleda ovakve filmove koji nisu puka izmišljotina, već su bazirani na činjenicama. Naravno, film kao umetnost pruža mogućnost da se ne držimo faktografije u celosti, to je u krajnjem slučaju i zadatak filma, ali većina informacija u filmu nije izmišljena, već se zaista desila. Ljudi su do sada uglavnom jednodimenzionalno doživljavali našeg nobelovca, zapravo se o njemu zna malo, i ovo je prilika da malo ozbiljnije sagledaju njegov diplomatski i privatni život, i da ’bace pogled’ na događaj iz 1941. koji je na njega ostavio velikog traga...“

foto: Promo

Ekipa filma „Proleće na poslednjem jezeru“ boravila je na Paliću tri dana, nakon čega se snimanje nastavilo u Beogradu, na lokacijama kao što su Beli dvor, zgrada Jugoslovenskih železnica, Srpsko lekarsko društvo, voz „Romantika“... Filip Čolović predvodi ekipu u kojoj se nalaze direktor fotografije Gojko Despotović, scenografkinja Mirjana Andrejević, kostimografkinja Natalija Lukić. Izvršna produkcentkinja Marija Bereta poznata je ljubiteljima sedme umetnosti po saradnjama sa Goranom Markovićem na projektima „Slepi putnik na brodu ludaka“ (takođe po scenariju Vuleta Žurića) i „Delirijum tremens“. Urednica filma je Tamara Baračkov.

Pored Stanića, Trifunovića i Marije Vicković, u glumačkoj ekipi nalaze se Nebojša Milovanović, Olga Odanović, Nataša Tapušković, Aleksandar Đurica, Jelena Ćuruvija, Dragan Petrović, Jovan Jovanović, Boris Komnenić i mnogi drugi.

Poslednja klapa planirana je za 24. oktobar 2019. godine.

BONUS VIDEO:

ESPRESO LIVE SESSION #5: Ana Ćurčin (VIDEO)

 


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
Inicijalizacija u toku...

Espreso.rs


Adria media