KOŠARE, HADŽIJINO ZVONO, MILICA TOMIĆ: Stižu novi filmovi s temama od nacionalnog značaja
Milutin Petrović / Balša Đogo / Nikola Spasić, Foto: Espreso.co.rs / Dragana Udovičić / Nemanja Nikolić / Printscreen

sprema se

Evo kratkog osvrta na podržane projekte...

Filmski centar Srbije podržao je tri projekta u konkursnoj kategoriji za Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih filmova sa nacionalnom temom, dva igrana ostvarenja u nastajanju i jedno dokumentarno. Predsednik Komisije bio je Dragan Jeličić, a njeni članovi Vladimir Kecmanović, Aleksandar Gatalica, Radoslav Mihajlović i Božidar Marjanović. Evo kratkog osvrta na podržane projekte...

„Košare“ (dugometražni igrani film) Scenario: Đorđe Milosavljević Režija: Balša Đogo

O čemu se radi? U fokusu filma, kako sam naslov sugeriše, nalazi se danas već legendarna bitka na Košarama. Da se podsetimo... Bitka na Košarama (bitka za Košare ili pakao Košara) oružani je sukob između pripadnika Vojske Jugoslavije i pripadnika takozvane Oslobodilačke vojske Kosova, podržavane od strane regularne Vojske Republike Albanije i NATO avijacije. Bitka se vodila oko graničnog prelaza Raša Košares na granici Savezne Republike Jugoslavije i Republike Albanije između 9. aprila i 10. juna 1999, tokom NATO bombardovanja SRJ. Posle teških borbi Vojska Jugoslavije je uspela da, uz velike žrtve, porazi napadača i spreči njegov ulazak na Kosovo i Metohiju.

Balša Đogo
Balša Đogo foto: Nemanja Nikolić

O autorkoj ekipi: Đorđe Milosavljević se već dve decenije profesionalno bavi filmom (napisao je scenario za filmove „Nebeska udica“, „Apsolutnih sto“, „Neprijatelj“, „Igra u tami“, „Izgrednici“...) i televizijom (serije „Jesen stiže, Dunjo moja“, „Jagodići“, „Koreni“, „Čizmaši“, „Preživeti Beograd“...). Reditelj Balša Đogo je ove godine privukao veliku pažnju javnosti televizijskom serijom „Pet“, koju je napisao (zajedno sa Strahinjom Radetićem) i režirao.

O projektu: Komisija Filmskog centra Srbije u svom obrazloženju ističe da projekat „Кošare“ predstavlja hvale vrednu ideju da se posle bezmalo dve decenije odlaganja filmski obradi tema koja je istovremeno od prvenstvenog nacionalnog značaja i izrazito umetnički potentna. Scenario Đorđa Milosavljevića i rediteljska eksplikacija Balše Đoga ulivaju nadu da će priča o tragediji i heroizmu poslednjih srpskih junaka biti ispričana znalačkim kombinovanjem tekovina relevantnih žanrova i verodostojnih činjenica, uz izbegavanje zamki upadanja u patriotski ili antiratni kič, što obećava ostvarenje zavidne umetničke vrednosti i iziskuje podršku.

„Hadžijino zvono“ (dugometražni igrani film) Scenario: Vojislav Nanović, Milena Marković Režija: Milutin Petrović

O čemu se radi? „Hadžijino zvono“ je zasnovano na delu besmrtnog Bore Stankovića i govori o propasti stare srpske gazdinske porodice kroz koju paralelno pratimo slabljenje Osmanske imperije i stvaranje mlade srpske kneževine.... Godina je 1850. Na granici nove srpske kneževine, Hadži-Trifun, prvi gazda vranjanskog kraja, nakon uvrede muselima namesnika Džafer-Bega, reši da naruči njegovo ubistvo od vođe arnautskog fisa Kolja, kako bi sprečio šire sukobe. Kolj mu za tu uslugu traži Tašanu, snaju njegovog pokojnog najstarijeg sina. Hadži-Trifun pokuša to da izbegne, ali poklekne pred pritiskom i pretnjama, pa intrigom namami Tašanu kod Kolja.

O autorkoj ekipi: „Hadžijino zvono“ će režirati Milutin Petrović, poznat po hvaljenim ostvarenjima „Zemlja istine, ljubavi i slobode“ i „Agi i Ema“. Prvu verziju scenarija je pre četiri decenije napisao veliki Vojislav Nanović (1922–1983). Nanovićev scenario je adaptirala istaknuta scenaristkinja Milena Marković („Sutra ujutru“, „Beli, beli svet“, „Otadžbina“, „Živ čovek“). Na filmu će raditi i direktor fotografije Erol Zubčević, scenograf Milenko Jeremić i kostimografkinja Marina Medenica.

Milutin Petrović
Milutin Petrović foto: Dragana Udovičić

O projektu: Scenario za film „Hadžijino zvono“ spada u najkvalitetnije napisane scenarije na ovom konkursu, stoji u obrazloženju Komisije. Pored izuzetne pismenosti, ovom scenariju ne manjka ni jedan element koji nam može ukazati da smo na pragu, ili na tragu, istinskog umetničkog dela. Od samog starta ova višeslojna priča se uvlači u sve čitalačke pore, a kreirana napetost nas ne napušta do samog kraja... U veoma ubedljivoj eksplikaciji, reditelj nas uverava da će ovaj scenario realizovati na najbolji mogući način. S tim u vezi, Кomisija smatra da ovakav film ima sjajan potencijal, kako za bioskopsko prikazivanje, tako i za međunarodne festivale.

„Milica Tomić“ (dugometražni dokumentarni film) Tritment: Milanka Gvoić Režija: Nikola Spasić

O čemu se radi? Ovaj dokumentarno-igrani film se bavi životom Milice Tomić (1859-1944), žene koja je bila prva urednica časopisa u Srbij i jedna od sedam žena sa pravom glasa na Velikoj Narodnoj skupštini. Ovo je film o njenom društveno-političkom angažovanju i borbi za ženska prava, ali i film o udaru na njen intimni život preko zloupotrebe ljubavnog pisma koje je napisala dok je bila devojka, a koje su politički protivnici njenog supruga Jaše Tomića zloupotrebili s namerom da diskredituju njega, ali i nju, što je kulminiralo ubistvom koje i danas, posle više od sto godina, izaziva polemiku.

O autorkoj ekipi: Reditelj i producent i Nikola Spasić i scenaristkinja i producentkinja Milanka Gvoić sarađivali su već na dokumentarnom filmu „Zašto je Dragan napravio orkestar“, koji je prikazan na preko trideset filmskih festivala širom sveta i osvojio nagradu za najbolji film na festivalu Cinema City. Direktor fotografije ovog dokumentarnog ostvarenja biće Igor Lazić.

Nikola Spasić
Nikola Spasić foto: Printscreen/youtube

O projektu: Komisija ističe da je u pitanju biografski film o nezasluženo malo poznatoj Srpkinji, ćerki Svetozara Miletića, supruzi Jaše Tomića, ali i građanskoj srpskoj Vojvodini druge polovine 19. i početkom 20. veka, upornoj borbi za očuvanje nacionalnog identiteta i za ujedinjenje sa Srbijom, aktivnom angažovanju za ravnopravnost polova… Sve ove teme su malo ili nikako kinematografski obrađivane, mnoge istorijske činjenice su široj javnosti nepoznate, a ambicija autora je da budu predstavljene kroz zanimljivu dokumentarno-igranu formu, kombinaciju istorijskih fakata i na njima zasnovanim igranim delovima. Кoprodukcijski i prikazivački potencijal projekta je nesporan /kako zbog domaćih patriotskih tema, tako i na međunarodnom planu, npr. malo poznata uspešna borba za ranopravnost žena, uključujući i pravo glasa.

BONUS VIDEO: ESPRESO LIVE SESSION #6: Glib (VIDEO)

(Espreso.co.rs / Đorđe Bajić)