U SUNČEV SISTEM STIGAO JOŠ JEDAN POSETILAC IZ MEĐUZVEZDANOG SVEMIRA: Astronom sa Krima otkrio je nešto FASCINANTNO
Umetnički prikaz Borisov komete, Foto: SPL

BORISOV KOMETA

Amaterski astronom otkrio je kometu koja možda potiče iz svemira izvan našeg Sunčevog sistema.

Ako je to tačno, to bi bio drugi međuzvezdani objekt koji je došao u Sunčev sistem, nakon što je izduženo nebesko telo poznato kao 'Oumuamua' identifikovano 2017. godine.

Centar za male planete (MPC) na Univerzitetu Harvard objavio je zvanično obaveštenje o otkriću. Čini se da telo ima „hiperboličku“ orbitu, što bi moglo da ukaže na njegovo poreklo u drugom planetarnom sistemu.

Hiperbolična orbita je ekscentrična, jer taj oblik znatno odstupa od oblika savršenog kruga. Savršeni krug ima ekscentričnost 0. Eliptične orbite mnogih planeta, asteroida i kometa imaju ekscentričnosti između 0 i 1.

Novootkriveni objekt - u početku je dobio naziv gb00234, ali sada poznat kao Comet C / 2019 K4 (Borisov) - ima ekscentričnost 3,2, zasnovanu na trenutnim zapažanjima. To je primetio amaterski astrnoom Đenadi Borisov 30. avgusta u Krimskoj astrofizičkoj opservatoriji.

Oumuamua, otkrivena 19. oktobra 2017. godine, u početku je klasifikovana kao kometa, zasnovana na hiperboličkoj putanji. Ali dalja zapažanja nisu otkrila znakove koma - odnosno nejasne ovojnice oko jezgra .

C / 2019 K4 (Borisov), s druge strane, očigledno je aktivna kometa, sa vidljivom komom i repom. Za razliku od male „Oumuamue“, novi je objekt izgleda vrlo velik - oko 20 km širok - i svetao.

C / 2019 K4 (Borisov) se još uvek približava našem Sunčevom sistemu i trebalo bi da dostigne periheliju (najveću približenost Suncu) do 10. decembra.

U saopštenju Centra za male planete pozvani su astronome da izvrše praćenja. Prema MPC-u, „ukoliko ne dođe do neočekivanog bledenja ili dezintegracije, [C / 2019 K4] trebalo bi da se posmatra najmanje godinu dana“. Ovo bi posmatračima omogućilo uzbudljivu priliku da sazanju karakteristike svojstva objekta koji su mogli da nastanu oko udaljene zvezde.

Astrofizičar Karl Batams iz Pomorske laboratorije za istraživanje u Vašingtonu napisao je:

- Za razliku od Oumuamua, o čijoj se naravi da li je asteroid ili kometa još raspravlja, ovaj je definitivno kometa. Ako je nedvosmisleno međuzvezdan, biće fascinantno videti kakav je njegov sastav (spektralna svojstva) upoređen sa raznolikošću koju vidimo u kometama iz našeg sopstvenog Sunčevog sistema.

Astrofizičar Simon Porter, sa jugozapadnog istraživačkog instituta (SvRI) u San Antoniju u Teksasu, koji prati predmet, dodao je na Tviteru:

- Sa tako svetlom komom, trebalo bi da dobijemo prelepe spektre K4 i nadamo se da ćemo izmeriti izotopičnost sastava.

Izotopi su različiti oblici istog hemijskog elementa. Dodao je da se ovi elemeti mogu razlikovati od onih u "domaćim" kometama.

BONUS VIDEO:

(Espreso.co.rs/BBC)