TEORETSKI LEPO ZVUČI, MALČICE JE DRUKČIJE U PRAKSI: Iz NOPS-a o Svetskom danu prava potrošača, ovo morate znati!
Marko Dragić, Foto: Tamara Trajković, Dragana Udovičić, Printscreen/youtube/PRVA

potrošači edukovaniji, ali...

TEORETSKI LEPO ZVUČI, MALČICE JE DRUKČIJE U PRAKSI: Iz NOPS-a o Svetskom danu prava potrošača, ovo morate znati!

Marko Dragić iz pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) za Espreso kaže da je evidentan napredak u edukaciji potrošača, ali da se i dalje treba na tome raditi

Objavljeno:
Marina Letić

Danas se obeležava Svetski dan prava potrošača koji su Ujedinjene nacije ustanovile 1983. godine.

Cilj ovog dana je unapređivanje i zaštita osnovnih prava potrošača.

Zbog toga je 15. mart prilika za podizanje svesti građana i otvaranje aktuelnih pitanja iz te oblasti.

Svetski dan prava potrošača u Srbiji se već godinama obeležava. Ipak, nameće se pitanje koliko su potrošači u našoj zemlji zaista upoznati sa svojim pravima i koliko su mehanizmi za njihovu zaštitu efikasni u praksi.

Marko Dragić iz pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) za Espreso kaže da je evidentan napredak u edukaciji potrošača, ali da se i dalje treba na tome raditi.

- Kada uporedimo period od pre par godina pa do danas, možemo da kažemo da su potrošači svakako edukovaniji, i da su upoznati sa minimalnim potrošačkim pravima. U nekim situacijama je to nedovoljno, pa često budu prevareni od strane trgovaca. Zato je bitna pomoć medija da kroz sredstva informisanja sto cesce budu upoznati sa svojim pravima, navodi Marko Dragić za Espreso.

Marko Dragić
Marko Dragićfoto: Printscreen/youtube/PRVA

Od uvođenja tzv. evropskih pravila zaštite potrošača u zakonodavstvo Srbije prošlo je skoro petnaest godina. Međutim, kako to obično biva, u praksi je "druga pesma".

- Mehanizmi zaštite potrošača u Srbiji su se pokazali kao dobro, ali opet nedovoljno, jer i pored viskog stepena zaštite koje Zakon daje, trgovci su našli rešenje i kroz svoje mehanizme odbijaju reklamacije potrošača, napominje Dragić.

Na šta se potrošači u Srbiji najčešće žale?

S obzirom na to da su potrošači sada upućeniji u svoja prava, samim tim se i češće odvažuju da reklamiraju robu kojom su nezadovoljni.

Kada je reč o reklamacijama za nesaobraznost robe, tu je tradicionalno obuća na prvom mestu.

- Najviše prigovora beležimo kada je u pitanju kvalitet obuće i odeće, na drugom mestu je bela tehnika, pa onda sve ostale kategorije proizvoda i usluga. Najveći problem je sto nema dovoljno kontrole proizvoda prilikom uvoza, ne postoje uporedne analize proizvoda, i na osnovu toga uvoznici koriste mogućnost da uvezu razne kategorije proizvoda, napominje naš sagovornik.

Butik
Butikfoto: Filip Plavčić

Koja su osnovna prava potrošača?

Na sajtu Sektora za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine, navedena su prava koja potrošači imaju.

Ukoliko je roba koju su su potrošači kupili neispravna, imaju prava da je reklamiraju, a da dobiju drugu robu, da se popravi ili da im trgovac vrati celokupni iznos.

Potrošači moraju da imaju na raspolaganju bezbednu hranu i da deklaracija navodi sve sastojke koje hrana sadrži, kao i datum isteka roka.

Cene roba i usluga moraju biti jasno istaknute i razumljive svim potrošačima, a ukoliko se potpisuje ugovor - on ne sme da sadrži odricanje od bilo kog potrošačkog prava.

Zakonom je zabranjeno obmanjujuće poslovanje - ako vam neko daje besplatno neku robu, a pritom traži da platite, piše BBC na srpskom.

Zakon omogućava da odbijete robu koju niste naručili a stigne vam na adresu.

Kada je u pitanju prodaja „od vrata do vrata", potrošač se može predomisliti u roku od dve nedelje i otkazati robu ili uslugu.

Zakon o zaštiti potrošača uređuje i turističke usluge, pa ako turistička agencija ne pruži uslove iz ugovora - potrošač ima prava da traži i druge odgovarajuće usluge bez dodatnih troškova.

Takođe, ako zbog agencije ne bude realizovano putovanje, agencija mora da vrati novac.

Postoje četiri načina kako građani mogu da zaštite potrošačka prava ukoliko ih je trgovac ugrozio.

- Na osnovu Zakona o zaštiti potrošača, potrošač ima zakonsku garanciju od dve godine, u prvih šest meseci ukoliko nastane nesaobraznost, potrošač ima pravo na zamenu, popravku ili povrat novca, ukoliko je nesaobraznost nastala posle isteka šest meseci pa sve do isteka dve godine potrošač ima pravo na zamenu ili popravku. Jako je bitno definisati zahtev na reklamacionom listu. Ukoliko trgovac odbija da postupi po zahtevu potrošača, potrošač može da pokrene postupak pred Udruženjima potrošačai/ili nadležnim inspekcijama, naglašava Marko Dragić iz NOPS-a za Espreso.

Devojka sa kesama / ilustracija
Devojka sa kesama / ilustracijafoto: Profimedia

Šta je Svetski dan prava potrošača?

Od 1983. godine 15. mart se obeležava kao Svetski dan prava potrošača.

Ovaj datum je uzet kao sećanje na usvajanje seta zakona tog datuma 1962. godine kada je tadašnji predsednik SAD Džon F. Kenedi predložio usvajanje četiri prava potrošača:

  • Pravo na bezbednost
  • Pravo da potrošač bude informisan
  • Pravo na izbor
  • Pravo da potrošač bude saslušan

Od kako je UN ustanovio Svetski dan prava potrošača, svake godine se obeležava uz određenu temu.

Tema koja ove godine dominira na događajima kojima se ovaj dan obeležava je upotreba veštačke inteligencije i zaštita potrošača u svetlu tog novog tehnološkog izazova.

Koliko su danas potrošači upoznati sa svojim pravima i da li se ona sprovode u praksi? Pišite nam u komentarima.

Bonus video:

01:40

AKO IMATE GARANCIJU, IGRAĆE SE SA VAMA KAO SA PING PONG LOPTICOM! Ristić otkrio sumanute propuste u Zakonu o zaštiti potrošača

(Espreso/Priredila M.L.)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.