HRVATI NAJAVLJUJU PROPAST BRZE PRUGE BG-BUDIMPEŠTA: Brisel sabotira Orbana i Srbiju! (FOTO)
Foto: Beta / Saša Đorđević

evo zašto!

HRVATI NAJAVLJUJU PROPAST BRZE PRUGE BG-BUDIMPEŠTA: Brisel sabotira Orbana i Srbiju! (FOTO)

Trebao je to biti kamen temeljac projekta, a sad je doveden u pitanje. Reč je o pruzi koja spaja Beograd i Budimpeštu i koja je od posebne važnosti za Peking. Mnogima to deluje gotovo smešno jer od kolikog interesa za drugu svetsku ekonomiju može stvarno biti nešto više od 300 kilometara pruge, ali odgovor je - od velikog
Objavljeno:

Kao prvo, ta je pruga deo ključnog ekonomskog projekta koji je, preuzevši vlast pre pet godina, zacrtao sadašnji kineski predsjednik Xi Jinping, a to je obnova Puta svile, u današnjoj verziji poznatija kao "One Belt, One Road" (jedan pojas, jedna cesta). Taj se projekat, koji za cilj ima povezivanje Kine i Evrope kopnom i morem, procenjuje na 900 milijardi dolara. A kako ga je zacrtao, tako ga Ksi mora i provesti - jer, kineska ekonomija i dalje funkcioniše po modelu petoletki koje su uvek, jasno, uspešne.

OK, znate da Espreso ima aplikaciju. Niste znali da je od danas još bolja!

foto: AP

Važan Pirej

Jedan od ključnih elemenata tog projekta je luka Pirej u koju su Kinezi ušli vlasnički u doba kad je Grčka bila u najtežoj fazi krize. I ta je najveća atinska luka trebala da postane čvorište za izvoz kineske robe prema Srednjoj Evropi kao i za mogući izvoz. Pruga postoji od Atine pa do Budimpešte koja je, ipak, već pre postala ključna tačka za kineski iskorak u Srednju Europu (u Budimpešti postoji i škola na kineskom, koju plaća mađarska vlada).

Protest zbog UBERA PRERASTAO U OPŠTU MAKLJAŽU u Rimu! (FOTO) (VIDEO)

Kao jedan od problema u celom projektu detektovana je pruga Beograd - Budimpešta koja je izuzetno zastarela i njom se putuje osam sati. Pa su na sastanku Srednje Evrope i Kine u oktobru prošle godine dogovorili modernizaciju te pruge kako bi putovanje trajalo samo tri sata. I kad se mislilo da je sve u redu i da se uskoro može početi s radovima, umešao se Brisel.

foto: Boško Karanović

Kako je juče objavio uticajni The Financial Times (FT), Evropska komisija je pod lupu stavila taj projekat, vredan 2,89 milijardi dolara. Jasno, glavni problem nije toliko Srbija - ona je, naime, tek u procesu pregovora za ulazak u članstvo EU pa se na nju još primenjuju blaža pravila - koliko Mađarska.

"Službe EK pregledavaju usklađenost projekta s propisima Europske unije", rekao je za FT neimenovani izvor.

"Ako se pokaže da su Mađari dodelili ugovor za javne poslove takvog opsega bez javnog konkursa, tada je više nego jasno da su prekršili zakonodavstvo EU".

Vrednost poslova na mađarskoj strani je 1,8 milijardi dolara, a FT nije uspeo doći u posed bilo kakvog javnog ugovora. No, novinari su dobili na uvid sporazum između Mađarske i Kine, koji definiše da će "firme koje odrede dve vlade sarađivati na razvoju projekta". S kineske su strane China Railway International Corporation i Export-Import Bank of China, a s mađarske Državne železnice.

Vlada u Budimpešti je novinarima FT u petak potvrdila istragu koju sprovodi Komisija, ali je dodala da u sporazumu s Kinom postoji i aneks koji pojašnjava kako je taj dokument usklađen sa zakonima EU o nabavci, i to nakon konsultacija s Briselom. Dakle, Mađarska se u još jednom velikom poslu našla u sukobu s EK.

foto: Boško Karanović

Elektrana

Prvi je bio pitanje nuklearne elektrane u Paksu, vredan deset milijardi dolara, koji je dobila Rusija. Komisija je taj ugovor podvrgnula vrlo pomnoj istrazi koja je na kraju potvrdila da samo Rusija može izvesti taj posao u skladu sa specifičnim tehnološkim zahtevima. No, EK i dalje istražuje postoje li u tom poslu nezakonite vladine subvencije.

Pre nedelju dana tri su ključne evropske države - Nemačka, Francuska i Italija - zatražile od Komisije da omogući stvaranje zakonodavnih uslova kako bi se kineskim firmama zabranilo preuzimanje strateški važnih evropskih kompanija. Povod za to bila je kupovina nemačke fabrike Kuka, koja proizvodi robote, čiji je novi vlasnik kineska tvrtka Midea.

Orban se nada

foto: Beta / Saša Đorđević

Evropa je osetljiva na ulaz kineskog kapitala jer je često reč o postupcima koji su u suprotnosti s praksom u EU. Brisel planira potpisivanje novog sporazuma s Pekingom o trgovinskim pitanjima. U takvim okolnostima Mađarska, koja je u sukobu s EU oko brojnih pitanja, može računati na negativnu ocenu ugovora o modernizaciji pruge. Ipak, to će biti i snažan udarac Ksi Đinpingu pa se mađarski premijer Viktor Orbán nada njegovoj podršci, a onda i brzoj pruzi.

(Espreso.co.rs / Jutarnji.hr)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.