STUDIRALA JE PO EVROPI, ALI STALNO SU JOJ PODMETALI NOGU: Bila je u SENCI muža, a onda je JEDAN POTPIS promenio SVE
Mileva Marić Ajnštajn, Foto: Wikipedia/Javno vlasništvo

biografija

Mileva Marić Ajnštajn ostaće upamćena kao jedna od najvećih srpskih naučnica koja zaslužuje bolju poziciju u istoriji

Na današnji dan rođena je jedna od najvećih srpskih naučnica Mileva Marić Ajnštajn.

Iako se sada govori o njenom doprinosu Teoriji relativiteta, za života Marić Ajnštajn bila je zapostavljena zbog popularnosti muža.

Nepravdu prema sebi ovekovečila je i u pismu Albertu Ajnštajnu govoreći mu da je iz njenog života "ukrao sreću, naučni rad i finansijsku sigurnost".

Mileva Marić Ajnštajn
Mileva Marić Ajnštajnfoto: Pictures From History / akg-images / Profimedia

S druge strane, pominje se da je Ajnštajn opisao prvu suprugu kao "stvorenje koje je jednako, snažno i nezavisno poput njega". No, kada suprugu nazovete "stvorenjem" a ne ženom, može se učitati da u njihovom braku nije bilo poštovanja na kome je insistirao.

No, s druge strane zbog zajedničkog rada na Teoriji relativiteta, u istorijskim dokumentima se brak između Mileve Marić Ajnštajn i Alberta Ajnštajna opisuje kao "intelektualno partnerstvo".

A sad malo o Milevi Marić Ajnštajn

Rođena je na Svetog Nikolu, 19. decembra 1875. godine u tadašnjoj Austrougarskoj.

Bista Mileve Marić-Ajnštajn u Sremskoj Mitrovici
Bista Mileve Marić-Ajnštajn u Sremskoj Mitrovicifoto: Vikipedija/ Mileva Marić Ajnštajn

Kao deo bogate porodice Marić je bila primećena kao vrlo inteligentna mlada žena, te su je roditelji poslali u nekoliko ekskluzivnih škola širom Evrope, sve dok nije primljena u mušku školu u Zagrebu.

Zbog odnosa sa mentorom Veberom, Mileva Marić Ajnštajn nije upisala doktorske studije, ali je zapamćeno da je bila jedina žena 1896. godine koja je studirala fiziku na elitnoj školi u Cirihu na Državnoj politehničkoj školi na studijama matematike i fizike, te da je njena ocena iz fizike na fakultetu je bila 5.5.

Stav da Marić Ajnštajn nije bila deo stvaranja i razumevanja Teorije relativiteta, prvi put je promenio sovjetski naučnik Abram Jofe, koji je u redakciji imao prilike da vidi originale naučnih radova koji su 1905. godine bili objavljeni u časopisu „Analan der Fisik” kao Albertovi radovi, ali su nosili potpis „Einstein-Marity” što implicira da je Marić Ajnštajn imala i te kako uticaja u tom polju.

02:48