Neil Young "Colorado": Rđa nikada ne spava, ali neki ne rđaju (VIDEO)

recenzija albuma

Možda nekome neće biti jasno zašto je Neil Young ponovo okupio svoj najdraži bend Crazy Horse i snimio još jedan album, ali drago nam je što se to desilo

Neke albume, srećom, ne možemo posmatrati izolovano od njihovog konteksta, od PRIČE, tačnije od ličnosti autora, onoga što te ličnosti predstavljaju, količine autentičnosti i značaja koju imaju za muziku uopšte, a zatim i njihovih životnih okolnosti. Doba interneta donelo je sa sobom ubrzano slušanje muzike "na preskok" i slabo šta može da veže našu pažnju da uopšte posvetimo jednom albumu jedan školski čas i eventualno veliki odmor pride usredsređene pažnje koja omogućuje da čujemo sve nijanse muzike i tekstova.

Neil Young je ličnost koju ne možemo zaobići, ni preskočiti, niti preslušati na preskok, jer svaka njegova nota i svaka izgovorena reč nosi njegov DNK. Iako realno ne spada među vrhunske gitariste, njegov zvuk gitare je nešto što može da posluži kao zlatni standard zvuka rokenrol gitare, a iako postoji poveći broj gitarista koji bi verovatno odsvirali upečatljivije deonice čak i u njegovim sopstvenim pesmama (navešću bar petoricu rock gitarista koji bi "bolje" odsvirali album "Rust Never Sleeps" nego Neil Young sam: Ron Asheton, Mick Ronson, David Crosby, Robby Krieger i Don Felder) ali svaka nota koju Neil Young odsvira ježi kožu jer se u nju uliva sva vera čoveka koji i dalje veruje da muzika može i treba da menja svet, i u to je verovao tokom cele svoje impresivne karijere. Razni ljudi mogu veoma upečatljivo da odsviraju razne, virtuozne ili funkcionalne deonice, ali retko ko od njih je sveštenik muzike koju svira.

Tu dolazimo do stvarnog problema koji album Colorado sadrži u svom jezgru - "practice what you preach" (praktikuj ono što propovedaš). Neil Young koji je napisao i otpevao možda najhrabrije ikada napisane angažovane stihove u kojima poziva na odgovornost samog Predsednika SAD "Tin soldiers and Nixon comming... Four dead in Ohio" i Neil Young koji podržava ovog i onog političara, ovu i onu društvenu temu (Monsanto Years je recimo na svetloj strani sile, ali pitanje je koliko je to umetničko delo), nisu više sasvim isti ljudi. Bez obzira na to što ni jednog sekunda ne sumnjamo u njegovu iskrenost, Neil Youngov društveni aktivizam je postao povremeno diskutabilan, i to ima nemali uticaj na atmosferu ovog albuma.

Ako ostavimo po strani aktivistički prtljag i recimo pesmu "Olden Days" sa albuma Colorado poslušamo samu za sebe, nesumnjivo je u pitanju lepa i nežna ljubavna pesma, koja bi se čak i mogla kvalifikovati među najbolje ljubavne pesme rock muzike sadašnje decenije uopšte.

Ali ako nasuprot njoj stavimo "Unknown Legend" i "You And Me" sa albuma Harvest Moon (1992) - "Olden Days" se topi kao parafin, jer ljubavne pesme sa albuma Harvest Moon napisao je prorok bračne ljubavi, koji ima i veoma težak teret na plećima u vidu troje teško bolesne dece, a "Olden Days" stvorio je taj isti čovek koji je ostavio ljubav svog života sa troje teško bolesne dece i oženio poznatu glumicu... Ipak, stiče se utisak da je Young postigao mir sa sobom nakon ovog loma koji je završio smrću njegove Peggy Young (1943-2019), koja na nekom pustinjskom autoputu zauvek vozi Harley Davidson sa dugom plavom kosom koja leprša.

No kada albumu Colorado dodelite nešto više kredita - umesto jednog, tri školska časa pažljivog slušanja, taj album iskrsava kao dostojanstveno ostvarenje nekolicine vremešnih ljudi koji i dalje umeju i mogu da stvore muziku za pamćenje. Propratni dokumentarni film "Mountaintop" pokazuje koliko je napora, uspona i padova ugrađeno u ovaj album (samo onaj ko je snimao, naročito u analognoj tehnologiji, može razumeti koliko to crpi sve životne sokove iz čoveka) i daje još jednu važnu infuziju poštovanja prema ovom poduhvatu koji je mogao i da se ne dogodi, jer niko od njegovih učesnika nije ni materijalno ni duhovno uslovljen da snimi još jednu ploču. "Green is Blue", "Milky Way" i naročito "Shut It Down" našle bi svoje mesto i na najboljim albumima Neil Younga & The Crazy Horse, ili CSNY ili bilo koje druge faze u karijeri Neila Younga.

Svaki umetnik ima pravo na grešku jer greška je deo stvaralačkog procesa, a veliki umetnik ima pravo i na velike umetničke greške. Mada, album Colorado ni u kom pogledu nije greška. On je polaroid fotografija jednog velikog umetnika i njegovog duhovnog stanja u ovom trenutku, i jednog sjajnog pratećeg benda - i to fotografija bez trunke ulepšavanja u Photoshopu.

Ocena: 3.5/5

Dodatak: pet najboljih albuma Neila Younga koje morate preslušati pre nego što ostarite

1. Harvest